Materiál označovaný jako Bílá kniha veřejné dopravy, který obsahuje návrhy na možné změny ve financování regionální železnice, zefektivnění plánování jízdních řádů, nebo například návrh na veřejnou podporu výstavby parkovišť u železničních stanic, schválila vláda
Návrhy na změny ve fungování veřejné dopravy vycházejí z 31 dotazů, které úřad rozeslal krajům a obcím, jež jsou spolu s ministerstvem nejvýznamnějšími objednateli veřejné dopravy, dopravním společnostem, Hospodářské komoře nebo akademické obci. Na základě jejich odpovědí ministerstvo zvažuje převedení financování třetiny regionálních spojů, které doposud financují kraje z vlastních peněz, na ministerstvo dopravy. To dosud financuje ztráty pouze z dálkové železniční dopravy.
Pro tento návrh se ale vyjádřily pouze čtyři kraje, většina je pro zachování stávající podoby, kdy regionální dopravu objednávají a financují kraje a rychlíky stát. Změny uvedené v koncepci jsou podle ministerstva zatím pouze ve fázi návrhu, o kterém se má do budoucna diskutovat. Otázkou financování železnice, podobně jako i dalšími body z bílé knihy, se proto má v budoucnu zabývat vláda vždy samostatně.
Zefektivněním by podle ministerstva dopravy měl projít systém plánování krajských jízdních řádů. Ty by nově měly jednotlivé kraje posílat k připomínkování sousedním krajům a zároveň obcím, které objednávají vlastní obecní veřejnou dopravu. Pokud by se jednotliví objednatelé nedokázali shodnout tak, aby na sebe spoje navazovaly, mělo by mít poslední slovo právě ministerstvo dopravy.