Vláda schválila návrh Ministerstva dopravy na vznik nezávislého regulačního úřadu na železnici. Bude mít za úkol hlídat transparentní přístup provozovatele dráhy při přidělování kapacity jednotlivým dopravcům, řešit bude také spory mezi dopravci a provozovateli dráhy, uzavírání smluv o přístupu na dráhu, ale třeba také výlukový jízdní řád.
Vznik regulačního orgánu, který by byl zcela nezávislý na všech orgánech státní správy, byl jedním z požadavků Evropské unie. Dosud tuto úlohu vykonává Drážní úřad, který je však přímo podřízený Ministerstvu dopravy. Nezávislost Drážního úřadu proto ministerstvo v roce 2014 posílilo tím, že již nepřezkoumává jeho rozhodnutí týkající se přístupu na dráhu, nicméně požadavky unijního práva jsou ještě přísnější.
Na novém Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (dále jen „úřadu“) se počítá s dvaceti až třiceti úředníky. V jeho čele bude stát předseda jmenovaný vládou na šest let. O tato tabulková místa přijde Drážní úřad a Drážní inspekce, kterým bude také příslušně snížen rozpočet. Tím pádem finanční náklady na nově vzniklý úřad budou minimální, ročně maximálně v jednotkách milionů. Předpokládá se, že na nově vzniklý úřad přejdou právě zaměstnanci Drážního úřadu a Drážní inspekce, kteří se příslušnou agendou už dnes zabývají, pokud projdou standardním výběrovým řízením.
Pokud vznik nového úřadu schválí Parlament a prezident, mohl by být založen na začátku roku 2016. Svou činnost by pak plně zahájil zhruba do půl roku. „Náplní práce nového úřadu bude řešit problematiku přidělování kapacity dopravní cesty, spory mezi dopravci a provozovateli dráhy, uzavírání smluv o přístupu na dráhu, ale třeba také výlukový jízdní řád nebo úpravy přidělení kapacity dopravní cesty,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Drážní inspekce nově nebude vykonávat státní dozor, pouze šetřit mimořádné události. „Na druhou stranu bezpečnostní doporučení Drážní inspekce, vydávaná na základě závěrů šetření mimořádných událostí, budou mít větší váhu než dnes a všechny dotčené orgány se jimi budou muset opravdu řídit,“ doplnil Ťok. Drážní úřad bude mít dále na starosti problematiku speciálního stavebního úřadu, bude i nadále vydávat úřední povolení k provozování dráhy a licence k provozování drážní dopravy, provádět homologaci vozidel a schvalovat jejich technickou způsobilost. Současně budou nastavené jasné mechanismy spolupráce s Drážním úřadem a Drážní inspekcí.
Nový regulační úřad na železnici bude také prověřovat, jestli komerční linky a jejich provozování nenarušuje hospodářskou vyváženost spojů vypravovaných v závazku veřejné služby. Podle unijního práva totiž má takové narušení závažný negativní dopad. Komerční doprava se soustřeďuje primárně na silně využívané spoje a časy s vysokou frekvencí cestujících, potřeby cestujících je ale třeba pokrýt i na méně frekventovaných tratích a v méně využívaných časech.
Se zřízením nezávislého regulačního úřadu na železnici souvisí i novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, do něhož byly implementovány požadavky evropské směrnice 2012/34/EU i části směrnice 2004/49/ES. Jednou z hlavních oblastí novely, účinné od 1. ledna 2016, je právě zajištění nediskriminačního přístupu a užívání drážní infrastruktury a zařízení služeb. Novela obecně zvyšuje ochranu dopravce při přístupu k infrastruktuře a zařízení služeb.