Tropický ráz počasí v prázdninových měsících vystřídalo v září krásné babí léto. Naopak říjen byl až na několik málo vydařených dnů měsícem vyloženě podzimním, doprovázeným deštěm, mlhou a pod kůži lezoucím chladem. Jakoby zkracující se dny měly za následek postupné opadání zájmu o zkoušení ze strany zákazníků ZC Velim. To ale neznamená, že by se na okruhu nějakým způsobem zahálelo.
I na přelomu léta a podzimu pokračovalo testování nových jednotek ř. 660 z ostravské Škody Vagonka. Došlo také k ukončení některých krátko-či dlouhodobých projektů. Po více než roce skončily zkoušky elektrických jednotek ETR 564 španělského výrobce CAF. Není tajemstvím, že od konce loňského roku obě pětivozové jednotky ve ZC spíše parkovaly, než zkoušely. Skončily také testy druhého nejdelšího vozidla zkoušeného toho času ve ZC Velim, 20vozové soupravy Talgo. Specialisté TÜV SÜD Rail provedli během září odložené zkoušky protismyku a další funkční testy této soupravy, která by již od nového grafikonu měla spojit Berlín s Moskvou. Po zhruba dvou měsících a vykonání všech potřebných zkoušek odjela dne 14. října i další z elektrických jednotek – Siemens Thameslink. Minimálně na několik týdnů byly přerušeny zkoušky elektrických lokomotiv Bombardier TRAXX AC3 LM, které byly ve ZC Velim nepřetržitě od poloviny loňského roku.
Kromě ukončených zkoušek jednotky Thameslink pokračují bez přerušení s určitými výkyvy v počtu požadavků v jednotlivých týdnech zbylé dva projekty Siemensu. Co se týče elektrických lokomotiv Vectron, jedna z těchto lokomotiv, konkrétně vícesystémová verze 193 822-4, byla použita jako hnací vozidlo při brzdových zkouškách, respektive zkouškách protismyku, soupravy Talgo. Jediným zástupcem skupiny jednotek Siemens se po odjezdu Thameslinku stala elektrická jednotka ICx. Jednotka č. 9001, která byla ve ZC Velim od května do srpna 2015, prošla v tomto prvním období hlavně optimalizací nastavení brzdových systémů a provedením validace německého sběrače pro systém 15 kV / 161/3 Hz.
Dobrý dojem ze vzájemné spolupráce při zkouškách této nestandardně dlouhé jednotky přiměl Siemens v této spolupráci pokračovat a ke zkouškám tentokrát vyslal jednotku č. 9003. Ve druhé fázi zkoušek, která probíhá od začátku září do začátku prosince, by měly být uskutečněny softwarové testy vlakové diagnostiky a prvotní příprava na zkoušky optimálního nastavení švýcarského sběrače.
Zkoušky pokračovaly i na patrových elektrických jednotkách TWINDEXX.
Ve větší míře byly tentokrát zastoupeny nákladní vozy. Většinou platí, že VUZ je zákazníkem své sestry ČD Cargo, ať již jde o přepravy, nebo o dodávání hnacích vozidel nebo strojvedoucích pro pokrytí potřeb zákazníků ZC Velim. Tentokrát se role obrátily a ČD Cargo vyslalo ke zkouškám dvounápravový plošinový vůz řady Knps. Na voze byly během října provedeny jízdní brzdové zkoušky, ale i stacionární (borcení), resp. kvazistacionární (průjezd měrným obloukem o poloměru 150 m) zkoušky pro ověření bezpečnosti proti vykolejení ve dvou stavech ložení. Úspěšně pokračuje i spolupráce se slovenskou Tatravagónkou Poprad, konkrétně zde proběhly brzdové zkoušky kotlového vozu Zacns a následně hlukové zkoušky dvou typů nákladních vozů – kotlových Zacns a plošinových Snps.