První elektrickou lokomotivu západní provenience, která v Česku prošla komplexní modernizací, díky níž vzniklo špičkové hnací vozidlo EffiLiner 3000, představili dnes na ostravském veletrhu drážní techniky Czech Raildays Josef Gulyás, generální ředitel akciové společnosti CZ LOKO, a Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI)
Dvousystémový, čtyřnápravový EffiLiner 3000 je primárně určen pro dálkovou přeshraniční vozbu nákladních vlaků na napěťových soustavách 3 kV DC a 25 kV AC v Česku a dalších evropských zemích na rozchodu 1435 mm.
„Českým i evropským železničním dopravcům nyní můžeme nabídnout vozidlo, které svými parametry patří k evropské špičce, a přitom je ve velmi zajímavé cenové hladině. Věřím, že to bude další impuls, posilující přepravu zboží po kolejích,“ uvedl Josef Gulyás a ocenil schopnost spolupráce a úroveň technických řešení dodavatelů.
Projekt, na němž se pod vedením CZ LOKO podílelo více než 10 firem českého a slovenského železničního průmyslu, z nichž je většina členem ACRI, začal před třemi lety a nyní dospěl do finální fáze. Na jeho počátku byl v dubnu 2013 import vysloužilé elektrické lokomotivy Class12 od belgického státního dopravce SNCB a její komplexní modernizace. Na ní naváže dalších 11 vozidel téže řady, které již CZ LOKO také do České republiky přepravilo.
Podle Marie Vopálenské se díky spolupráci českých a slovenských firem podařilo postavit lokomotivu, která je plně konkurenceschopná vozidlům zahraničních výrobců. „Vítáme každé obohacení nabídky firem českého železničního průmyslu. Společnost CZ LOKO je důkazem funkčního a úspěšného spojení tradičního českého zástupce železničního strojírenství se silným zahraničním kapitálem,“ dodala.
Akciová společnost CZ LOKO díky projektu EffiLiner rozšířila výrobní program, postavený dosud především na dieselelektrických lokomotivách a speciálních vozidlech, a postoupila do dalšího segmentu modernizací. „Nyní můžeme nabídnout železničním operátorům optimální řešení pro nákladní vozbu také v závislé elektrické trakci a to včetně zajištění komplexního full servisu služeb,“ vysvětluje Jaroslav Plhák, obchodní ředitel CZ LOKO.
Při modernizaci lokomotivy se kladl důraz na zlepšení původních parametrů, vysokou spolehlivost, nízké náklady na provoz a údržbu, ekologii, bezpečnost, moderní koncepci a použití unifikovaných řešení. Její trvalý výkon je na obou napěťových soustavách shodný a to 2910 kW. Maximální rychlost byla snížena ze 160 na 120 km/h, neboť je lokomotiva určena pouze pro nákladní vozbu. Celková hmotnost 85 tun byla zachována.
Na vozidle zůstaly původní kompletní podvozky s trakčními motory a skříň lokomotivy. Ostatní části byly navrženy a zkonstruovány znovu podle současných evropských norem.
Modernizovaná lokomotiva je nově vybavena trakčním transformátorem a trakční výzbrojí firmy EVPÚ, brzdovým odporníkem GINO ESE, samozřejmě i pro využití započitatelné elektrodynamické brzdy s možností rekuperace, vakuovým střídavým vypínačem Alfa Union, stejnosměrným DC vypínačem Sécheron, nadřazeným řídicím systémem firmy MSV Elektronika nebo protiskluzovým a protismykovým zařízením pro ochranu dvojkolí a novou kabeláží podle platných norem. Veškeré pomocné pohony jsou nyní poháněny asynchronními motory. Vzduchová brzda Oerlikon byla kompletně nahrazena novým systémem DAKO.
„Díky takovýmto projektům samozřejmě získáváme nové zkušenosti, know-how, nové technologie a v neposlední řadě můžeme nabídnout nové pracovní příležitosti současným i novým zaměstnancům,“ uzavřel Josef Gulyás.
*
Společnost CZ LOKO ve své expozici představuje rovněž dvě dieselelektrické lokomotivy – čtyřnápravový EffiShunter 500 a šestinápravový EffiShunter 1600. Zatímco EffiShunter 500 je reprezentantem nové řady posunovacích lokomotiv, která nahrazuje zastaralé řady 720, 721, 730, 731, 740, 741, 742, 729 a z nich odvozené řady, EffiShunter 1600 představuje už prověřený a velmi úspěšný model pro těžkou posunovací službu, jezdící ve světě už ve více než 100 exemplářích. Také pro tyto lokomotivy je charakteristická vysoká spolehlivost, nízké náklady na provoz a údržbu, bezpečnost, moderní unifikovaná řešení a ekologický provoz.