Na berlínském výstavišti skončila odborná část již 11. ročníku mezinárodního odborného veletrhu dopravní a kolejové techniky, dopravních technologií, inovativních komponentů a systémů InnoTrans 2016. Své produkty a služby zde prezentovalo přibližně 2950 vystavovatelů z celého světa. Nechyběly mezi nimi ani desítky českých firem, byli zde kapitáni českého železničního průmyslu.
Řada českých firem se jako již tradičně účastnila veletrhu v rámci společné expozice Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI), další měly v Berlíně rovněž již tradičně samostatné stánky, kde prezentovaly své produkty a navazovaly kontakty se svými současnými i budoucími zákazníky. „Český železniční průmysl rostl v loňském roce především díky exportu. Věříme, že i díky účasti na podobných akcích jako je veletrh InnoTrans bude tento růst pokračovat i v příštích letech,“ řekla na úvod slavnostního otevření expozice českých firem generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
„Německo patří mezi nejdůležitější partnery české ekonomiky. Proto je velmi důležité vybudovat i kapacitní a rychlé železniční spojení mezi oběma zeměmi,“ prohlásil český velvyslanec v Německu Tomáš Jan Podivínský. Podle jeho slov spolkový plán rozvoje německé dopravní infrastruktury počítá s modernizací tratě mezi Norimberkem a Chebem, momentálně probíhají hodnocení ekonomické efektivity u dalších dvou železničních projektů – vysokorychlostních tratí z Drážďan do Prahy a z Norimberku do Prahy přes Domažlice a Plzeň. „V této souvislosti žádám o podporu podobných projektů ze všech stran,“ dodal velvyslanec.
„Ministerstvo dopravy podporuje železniční dopravu a bude tak činit i nadále, podporuje obecně veškerou veřejnou dopravu,“ zdůraznil náměstek ministra dopravy a předseda správní rady ČD Milan Feranec. Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého je InnoTrans svátkem všech uživatelů železnice i všech výrobců lokomotiv, vozových jednotek, vagónů či dopravních technologií. „Jsem rád, že s mnoha subjekty můžeme spolupracovat, že jsou zárukou spolehlivosti dopravní cesty i dopravních prostředků, které po této cestě jezdí,“ uvedl. Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek následně připomněl význam účasti českých firem na podobné akci. „České firmy musí obstát v evropském regionu, musí být plně konkurenceschopné, je to o ekonomické aktivitě, o zaměstnanosti, o placení daní. České firmy zde prostě nemohou chybět,“ zdůraznil.
Lidé často říkají, že by politici neměli být v kontaktu s firmami, že je to prý jistý druh lobbyingu. Já to vidím přesně opačně – je nutné poslouchat vaše problémy a hájit vaše zájmy stejně, jako to dělají politici třeba v Německu nebo ve Francii,“ připomněl místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Martin Kolovratník fakt, že bez politické podpory se české firmy v některých případech dostávají velmi složitě na zahraniční trhy a ztrácejí za zahraniční konkurencí. „Přál bych si především, abyste všichni, co patříte ke špičce v Evropě, měli především dostatek zakázek doma a od nich byste se mohli odrazit k další expanzi do zahraničí,“ dodal senátor Petr Bratský.
Pokud jde o vystavené exponáty, venkovní expozici obsadila kolejová vozidla Škody Transportation a CZ LOKO, řada dalších firem se prezentovala v jednotlivých halách. Škoda Transportation v Berlíně ukázala jednu z lokomotiv Emil Zátopek, které jsou součástí zakázky pro Deutsche Bahn Regio a budou jezdit s dvoupatrovými soupravami typu Push-Pull mezi Norimberkem, Ingolstadtem a Mnichovem. U DB budou mít tyto lokomotivy označení BR 102. Druhou klíčovou částí venkovní expozice plzeňské lokomotivky byla tramvaj ForCity Plus určená pro Bratislavu. Dodávky pro hlavní město Slovenska započaly na přelomu let 2014/2015. Do poloviny roku 2016 bylo dodáno všech šedesát vozidel.
Čtyřnápravovou motorovou lokomotivu EffiShunter 1000, určenou pro posunovací a traťovou službu, představila v Berlíně společnost CZ LOKO, a.s. Lokomotiva je vybavena střídavým přenosem výkonu AC/AC ze spalovacího motoru a trakčního alternátoru na asynchronní trakční motory hnacích dvojkolí. Její parametry jsou optimalizovány jak pro náročný provoz na průmyslových vlečkách, tak i pro traťovou službu. Tato lokomotivní řada evropským operátorům a provozovatelům vlečkových provozů nabízí především vysokou spolehlivost, nízké náklady na provoz a údržbu, ekologický bezpečný provoz a komfort pro obsluhu.
Dalším českým účastníkem veletrhu byla společnost BONATRANS, která patří k předním světovým výrobcům železničního dvojkolí. Letošní Innotrans je pro tuto firmu především příležitostí pochlubit se řadou produktových inovací. Hlavním exponátem byla inovativní indukčně kalená náprava BONAXLE®, která je odpovědí na požadavky zvýšené bezpečnosti a spolehlivosti. Navíc přináší výrazné snížení nákladů životního cyklu. Český výrobce brzdových systémů DAKO-CZ v Berlíně prezentoval ovinky pro nákladní i osobní dopravu, například modulové brzdové systémy pro vozy metra, pneumatické panely pro vlakové soupravy a kotoučové brzdy. Kompletní portfolio produktů pro kolejový průmysl doplní také hydraulické brzdy pro tramvaje.
Další fotografie jsou v sekci Fotogalerie