Vyšší efektivitu provozu dálkových linek, rozšíření služeb v oblasti gastronomie na palubě vlaků Českých drah a zvýšení kapacity spojů ve stále více poptávané 1. třídě umožní přestavba restauračních vozů na bistrovozy. První z nich mají být uvedeny do provozu v prvním pololetí příštího roku.
„Naše restaurační vozy a jejich nabídka jídel a nápojů jsou v mezinárodním měřítku velmi oceňované, proto chceme při přestavbě restauračních vozů na bistrovozy zachovat a dále rozšířit možnosti nabídky kvalitní gastronomie v našich vlacích. Kuchyně dostanou nové moderní zařízení včetně konvektomatů, které tam dosud chyběly. To umožní doplnit nabídku občerstvení. Zároveň se ale rozšíří model servírování jídel a nápojů přímo na místa cestujících, především v 1. třídě. Zachováme také roznášku občerstvení po celé soupravě formou minibaru. Ve velké části vozu pak dosadíme interiér 1. třídy, který nabídne další místa a umožní uspořit jeden vůz v soupravě, což se pozitivně promítne do efektivity provozu dálkových vlaků,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Přestavbou v dceřiné společnosti Českých drah DPOV, která byla realizací zakázky pověřena, projde nejprve devět vozů typu WRmee816 na nový typ ARmpee. S rekonstrukcí se začne už na podzim a první vozy by měly být uvedeny do provozu během první poloviny příštího roku. Později do přelomu let 2020/2021 se předpokládá také modernizace zbývajících restauračních vozů WRmee816, WRmee814 a ARmpee832, jejichž vzhled bude v maximální možné míře přizpůsoben většině nových bistrovozů, které vzniknou ze současných restauračních vagónů. České dráhy tak získají 27 moderních vozů s oddílem 1. třídy a se špičkovým zázemím pro poskytování občerstvení na palubě vlaků.
„Při přestavbě vozů se zaměříme jak na technické zhodnocení vozu, tak především na vysokou úroveň komfortu pro cestující a personál bistra. Úplně nové budou podlahové krytiny, obložení stěn, zástěny a příčky s posuvnými dveřmi. Do větší části vozu bude dosazen interiér 1. třídy s polohovatelnými sedačkami a stoly, srovnatelný s jinými moderními dálkovými vlaky. Instalujeme také nové osvětlení a audiovizuální informační systém včetně elektronického rezervačního systému. Samozřejmostí budou elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro dobíjení přenosné elektroniky nebo Wi-Fi, která umožní snadný přístup k internetu. Nové vybavení na úrovni rychlovlaků Pendolino dostane kuchyně, která bude v kvalitním nerezovém provedení. Doplněny do ní budou například konvektomat a vyměněna myčka nádobí. I v bistrovoze a v 1. třídě počítáme se servírování jídel a nápojů na porcelánu a do skla. Celkové pojetí designu bistrovozů bude vycházet z dokončované modernizace Pendolin,“ vyjmenovává rozsah úprav Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.
České dráhy v současnosti provozují 37 restauračních a 20 bistrovozů (včetně vlaků Pendolino a Railjet). Ty jsou zařazeny v provozu na 6 různých dálkových linkách. Na dalších linkách mají cestující k dispozici nabídku občerstvení z pojízdného minibaru, nebo prostřednictvím automatů. Na několika linkách poskytují občerstvení také zahraniční společnosti z Rakouska, Maďarska nebo z Polska.