Ministerstvo dopravy otevřelo v listopadu obálky s nabídkami na provozování státem objednávaných linek Od prosince 2019 je vedle státních Českých drah budou nově provozovat i soukromí dopravci, konkrétně Regiojet a Arriva. Změny se dají za rok očekávat i v regionální železniční dopravě, kde na některých tratích začnou rovněž jezdit jiní dopravci než ČD.
Vlaky mezi Brnem a Bohumínem bude od prosince 2019 následujících osm let provozovat Regiojet za 252 milionů korun ročně. Samotná smlouva vyžaduje postupné zvýšení kvalitativních parametrů, zároveň dochází k navýšení rozsahu dopravy o 19 procent. Nejvýhodnější nabídku pro stát na tuto linku ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen.
Na soubor linek R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice podali nabídku dva dopravci. České dráhy nabídly provoz na linkách za celkovou úhradu kompenzace ve výši 931 milionů korun, ARRIVA vlaky s.r.o. ve výši 731 milionů korun. České dráhy tedy na těchto linkách vystřídá soukromý dopravce.
České dráhy budou od prosince 2019 dalších devět let provozovat státem objednávané linky Ex2 z Prahy do Žiliny a R18 z Prahy do Luhačovic. Národní dopravce zvítězil s nabídkou 445 milionů korun ročně, což je o 153 milionů méně než doposud. Ministerstvo dopravy zde vybíralo ze dvou nabídek. České dráhy nabídly provoz na linkách za celkovou úhradu kompenzace ve výši 3,851 miliardy korun a společnost RegioJet ve výši 5,298 miliardy korun.
„Otevírání trhu dálkové železniční dopravy vede k úspoře peněz daňových poplatníků a lepším službám pro cestující na železnici,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Vláda plán liberalizace osobní dálkové železniční dopravy schválila už v roce 2014. Harmonogram počítá od počátku s tím, že v období let 2020 až 2033 bude postupně docházet k otevírání trhu vypisování nabídkových řízení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo dopravy z hlediska hospodárnosti porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případně alternativní návrhy jiných dopravců, kteří mají zájem provozovat dotovanou linku. Pokud ministerstvo nedostane jiné nabídky, pak jedná i nadále o přímém zadání pouze s Českými drahami.