Pravděpodobně technické problémy a lidské chyby způsobily v minulém týdnu už tři mimořádné události na tuzemské železnici. Vyplývá to z informací mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala. Inspekce zatím příčiny všech incidentů, které se udály na Vysočině, u Plzně a v Českých Budějovicích, šetří. Konečné výsledky může mít v řádech měsíců.
V úterý ujel osobní vlak jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím několik kilometrů bez strojvůdce. Ve vlaku bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo. V pátek rychlík z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu se pak srazily dvě posunovací lokomotivy v Českých Budějovicích. Ani jedna z nich nevykolejila, jeden strojvedoucí byl ale lehce zraněn. Škoda přesahuje dva miliony korun.
Inspekce ve všech případech provedla základní prošetření na místě. Drápal připustil, že nehoda v Českých Budějovicích mohla být způsobena technickými problémy jedné z lokomotiv. Na ní se nyní chystají komisionální prohlídky, které by měly detailně otestovat její stav.
Pravděpodobně nejsložitější šetření čeká inspekci v případě neřízeného vlaku na Vysočině. K události totiž mohla přispět jak technická porucha, tak i selhání lidského faktoru, případně kombinace obojího. Inspektoři kvůli tomu vyslechli všechny zúčastněné, včetně strojvůdce, který byl mimo vlak. Následovat bude prozkoumání technického stavu motorového vlaku. Drápal uvedl, že vlak měl technické problémy, kvůli nimž strojvedoucí vyšel vlaku, aby se je pokusil opravit. Není však dosud jasné, proč se následně vlak samovolně rozjel. „Zda to bylo způsobeno právě touto poruchou, nebo něčím jiným, je předmětem šetření,“ podotkl mluvčí. Zároveň připustil, že technické problémy mohly způsobit i potíže s ruční brzdou, která údajně po rozjetí vlaku nefungovala. Výsledky technických testů bude mít inspekce za několik měsíců.
Chyba strojvedoucího nejspíš stála za pátečním incidentem v Ejpovicích. Inspekce zatím z vyšetřování výsledky nemá, okolnosti však nasvědčují tomu, že strojvedoucí nejspíš přehlédl červenou na semaforu. Podle Drápala podobné události, kdy vlak projede na červenou a vjede na jinou kolej, většinou vznikají selháním lidského faktoru. Inspekce ale prošetří i další možné faktory, které mohly počínání strojvůdce ovlivnit.