Konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka podepsalo kupní smlouvu na dodávku pěti dvoupodlažních push-pull souprav s Českými drahami. Jedná se o moderní vozidla určené pro regionální dopravu v Moravskoslezském kraji na trati Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm. Celková hodnota kontraktu včetně dodávky náhradních dílů činí zhruba jednu miliardu korun.
„Cestující se mohou těšit na dvoupodlažní soupravy nové generace, které plně odpovídají západoevropským standardům. Soupravy vycházejí z koncepce vozů, které v současnosti dodáváme pro Deutsche Bahn. V základní sestavě budou třívozové soupravy složené ze dvou vložených a jednoho řídícího vozu s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení. Na vozidla mimo jiné poskytujeme nadstandardní záruku v délce pěti let od dodání do provozu,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
„Po dohodě s Moravskoslezským krajem jsme vybrali pro trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm koncept netrakčních patrových jednotek push-pull. Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frenštát pod Radhoštěm. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou. Nové vlaky nabídnou veškerý současný komfort, jako jsou bezbariérový nástup, klimatizované oddíly, Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky cestujících nebo dostatečně velké prostory pro cestování osob na vozíku, přepravu kočárků, kol a v zimě lyží,“ vyjmenovává přednosti nových netrakčních jednotek předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
Soupravy push-pull jsou netrakční vozy tažené nebo tlačené lokomotivou. „Naše třívozová souprava je určena pro regionální dopravu, je již standardně plně klimatizovaná s pohodlnými sedadly 2. třídy, zároveň je zde i malý oddíl první třídy. Myslíme rovněž na turisty, cyklisty a lyžaře. Prostorné multifunkční prostory umožní převoz až třiceti jízdních kol, kočárků a přepravu objemných zavazadel. Jsou zde mimo jiné i držáky na lyže. “ doplňuje předseda představenstva Škoda Vagonka a Viceprezident pro realizaci Škoda Transportation Martin Bednarz. V soupravě je pět WC, z toho jedno je určené pro osoby na vozíčku. Zároveň je uzpůsobena pro dopravu nevidomých cestujících a umožňuje přepravu až čtyř invalidních osob na vozíčku s doprovodem.
Soupravy jsou určeny pro provoz s maximální rychlostí 160 km/h, jsou částečně nízkopodlažní pro bezbariérový nástup z nástupišť s výškou 550 mm. Řídící mikroprocesorový systém umožňuje ovládat soupravu z kabiny řídícího vozu nebo lokomotivy jedním strojvedoucím bez přítomnosti další osoby. Standardně je souprava vybavena informačním systémem, Wi-Fi nebo novým systémem ETCS.
Konsorcium zvítězilo v tendru vyhlášeném v březnu loňského roku. Všech pět souprav bude dodáno do provozu s cestujícími do 25 měsíců po podpisu Kupní smlouvy, tj. na jaře 2021. Nákup souprav bude financován z evropských fondů OPD2.