Společnost DAKO-CZ, tradiční český výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla, pojala prezentaci na právě proběhlém veletrhu TRAKO stylově, v zeleném. „Zákazníkům v našem GREEN CORNER jsme ukázali zelené řešení, které se skládá z elektromechanické brzdové jednotky, řídící jednotky iRB 05.1 a záložního zdroje DST-01, které je šetrné k životnímu prostředí,“ informovala Dagmar Matúšová, generální ředitelka společnosti DAKO-CZ.
Šetrnost zvoleného řešení k životnímu prostředí spočívá v tom, že při poruše brzdového systému nebo havárii tramvaje nemůže dojít k úniku oleje, provozovatel tramvaje nemusí disponovat žádným olejovým hospodářstvím, tím odpadá povinnost evidence a likvidace nebezpečných odpadů. Tímto převratným systémem bude v tomto roce osazeno 50 vícečlánkových čtyřpodvozkových tramvají s označením Moderus GAMMA, společnosti Modertrans Poznaň.
„Od ledna do dubna příštího roku navíc budeme tyto brzdové systémy a komponenty, které propagujeme pod názvem GREEN SOLUTION (WE BRAKE GREEN), vyrábět i pro nové tramvaje s označením Moderus BETA MF. Celkem patnáct dvoupodvozkových moderních jednočlánkových tramvají společnosti Modertrans Poznaň bude nasazeno v katovické aglomeraci,“ doplňuje Dagmar Matúšová.
V oblasti tramvajové dopravy prezentovalo DAKO-CZ na veletrhu ukázku nového provedení magnetické kolejnicové brzdy DAKO KB 1150, která je vyrobena pomocí nové technologie a vyniká vysokým poměrem výkon/cena a výkon/hmotnost. Pneumatická řešení brzdových systémů byla zastoupena v oblasti osobní i nákladní dopravy. Společnost na svém stánku předvedla ukázku provedení kompaktní brzdové jednotky DAKO KKBB pro kotouč v kole, která se vyrábí v provedení s parkovací brzdou nebo v provedení jednoduchém bez parkovací brzdy. Je provozně a údržbově nenáročná. Návštěvníci mohou dále spatřit brzdový ventil DAKO MEMU pro vozy metra a EMU.
Z oblasti nákladní dopravy byla k vidění nová lehká kotoučová brzdová jednotka DAKO KBZ 10 pro nákladní vozy v provedení s ruční brzdou a se signalizátorem brzdění. V současné době probíhá poslední část typových zkoušek a zároveň začíná výroba první sady, tj. osm jednotek pro prvního zákazníka. Od prvního čtvrtletí roku 2020 zahájí DAKO-CZ sériovou výrobu tohoto typu brzdové jednotky. Zákazníkům ji bude dodávat ve variantě na kotouč šířky 110 a 170 mm.