Řídicí výbor Českých drah schválil vypsání soutěže na dodavatele až 182 moderních osobních vozů pro expresní spoje s rychlostí až 230 km/h. Ta je nezbytná pro plánované nasazení souprav na mezinárodní linky, především pak pro provoz v Německu. Nové vlaky nabídnou cestujícím špičkový komfort, a to včetně restauračních vozů, speciálních míst pro cestující na vozíku nebo s malými dětmi, s Wi-Fi připojením k internetu nebo vylepšenými parametry pro příjem signálu mobilních telefonů.
Vypsání samotné soutěže se očekává v nejbližších dnech a dopravce uzavře s vítězem soutěže rámcový kontrakt, který bude čerpat podle provozních a obchodních zájmů společnosti. České dráhy pořídí až 180 vozů pro dálkové osobní vlaky a zároveň nakoupí další dva vozy, které budou následně určeny pro potřeby SŽDC.
„Pokračujeme v našem plánu obnovy osobních souprav. Díky pořízení až 180 nových osobních vozů pro expresní dopravu nabídneme špičkový servis především našim zákazníkům mezi Prahou a Brnem nebo Prahou a Ústím nad Labem, a také cestujícím na mezistátních linkách do Berlína, Hamburku, Bratislavy a Budapešti. Posílíme tím konkurenceschopnost železnice oproti individuálnímu motorismu, autobusům i letecké dopravě a získáme další cestující. Zároveň dojde také ke zvýšení kvality vozby na našich vnitrostátních expresních a rychlíkových linkách, kam se přesunou současné komfortní vagony EC / IC,“ vysvětluje význam investice Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel ČD, a.s.
České dráhy požadují moderní vozy, které půjde sestavit do dvaceti pevně spojených devítivozových netrakčních souprav, podobně jako je tomu u rychlovlaků Railjet. Cestujícím to přináší řadu výhod v podobě jednotného řazení vlaků, snadného průchodu soupravou nebo snížení prašnosti a hlučnosti uvnitř soupravy. Provozovatel pak získá moderní typ vozidel s vysokou spolehlivostí zajištěnou mimo jiné pevným spojením.
„V souvislosti s nákupem většího počtu vozů s vyššími požadovanými standardy očekáváme, že dosáhneme lepší nabídkovou cenu, lepší míru využití v provozu a udržíme postavení významného partnera na mezistátních linkách. Některé sousední železnice totiž plánují povoz souprav EC/IC rychlostí až 230 km/h, což naše nové vozy splní. V budoucnosti je budeme moci nasadit také na naše první vysokorychlostní tratě. Hovoří se například o úseku z Prahy do Poříčan,“ upozorňuje Michal Kraus, člen představenstva ČD, a.s., odpovědný za provoz. Pořízení nových vagónů bude znamenat i vyřazení starších vozů z poloviny 80. let vyráběných ještě v bývalé NDR na některých rychlíkových spojích. Do rychlíků budou namísto starších vozů zařazeny komfortní vozy ze současných vlaků EC/IC.