Pandemie COVID-19 má výrazný dopad na dopravu a propojenost v EU, což pak nepříznivě ovlivňuje celé hospodářství EU. V červenci loňského roku byl Evropskou komisí odsouhlasen komplexní balíček na obnovu hospodářství EU. Ekologická transformace a udržitelnost jsou základními kameny plánu na podporu oživení a jsou v souladu se závazkem vybudovat do roku 2050 v rámci EU hospodářství a společnost s nulovými emisemi.
V zájmu splnění cíle v podobě dosažení klimatické neutrality do roku 2050 musí svou úlohu sehrát i odvětví dopravy. Musí projít transformací, která bude vyžadovat drastické snížení emisí skleníkových plynů – do roku 2050 o 90 % – a zároveň bude muset zajistit cenově dostupná a zdravá řešení pro občany. Udržitelná doprava je příležitostí, která přispívá k oživení a růstu hospodářství EU.
Dle údajů Eurostatu mám největší podíl na zvýšení emisí CO2má právě silniční doprava a to 72%, železniční se podílí pouhým 0,5%. Výrazný podíl na zvýšení emisí má právě automobilová doprava a to i v souvislosti s rozvojem urbanizace v posledních desetiletích. Lze předpokládat, že tento trend bude pokračovat i nadále. Výsledkem je, že doprava ve městech a aglomeracích nyní představuje 40 % emisí CO2 a 70 % emisí jiných znečišťujících látek pocházejících ze silniční dopravy; navíc je hlavním zdrojem dopravního přetížení, které stojí ročně téměř 100 miliard EUR nebo 1 % HDP EU. Doprava ve městech musí proto čelit výzvě zvýšeného požadavku na mobilitu a bezpečnost při současném snížení emisí znečišťujících látek.
Obrázek: Emise CO2 produkované v dopravě – Podíl emisí podle druhu dopravy (2016), zdroj Evropská agentura pro životní prostředí
Železniční průmysl nabízí řešení pro městskou dopravu s nízkými nebo dokonce nulovými emisemi CO2 a dalších znečišťujících plynů. Tramvaje, metro a příměstské vlaky jsou nejméně znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy v městských oblastech. Kromě toho se železniční průmysl zavázal ke zlepšení energetické účinnosti svých výrobků prostřednictvím nových technologií, jako jsou hybridní technologie, snižování hmotnosti, rekuperace brzdné energie, nové trakční technologie, optimalizované provozní parametry a alternativní řešení ekologického napájení.
Železnice by proto měla hrát ústřední úlohu v budoucích politikách EU v oblasti udržitelné městské mobility, protože je klíčovým prvkem řešení současných otázek znečištění, emisí skleníkových plynů a přetížení dopravy. Jako takové by mělo být zajištěno přiměřené financování projektů spojených s železniční dopravou, a to jak na úrovni EU, tak na národní úrovni s ohledem na velké ekonomické, environmentální a sociální výhody.
Investice do městské dopravy jsou zásadní. V zájmu udržení dynamiky a dalšího posílení rozvoje městských železničních systémů je nutné zajistit dostatečné financování ze strany EU i ČR pro budoucí činnosti v oblasti výzkumu a vývoje v městské kolejové dopravě.
Aktuálně probíhají diskuse o využití programů Evropské unie určených pro dosažení „zelených cílů“. V jejich rámci má Česká republika možnost získat opravdu významné finance.
Situace v ČR
Na českých železnicích jezdí zhruba třetina vlaků starších třiceti let. Nasazení nových moderních vozidel výrazně zvyšuje počet cestujících na tratích, kde takové vozy slouží. Současné tempo obnovy železničního vozového parku není dostačující. Ruku v ruce s tím jde i nutná obnova infrastruktury, aktuálně se hodně pracuje na zvyšování bezpečnosti provozu a implementaci evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS).
Diskuze o programovém období po roce 2020 jsou v plném proudu. Existují vážné obavy, že původně přislíbené alokace v rozpočtu Evropské unie určené pro rozvoj železniční dopravy nebudou naplněny. Evropská unie klade takový důraz na dekarbonizaci a klimatickou neutralitu a tím pádem klade větší důraz i na rozvoj železniční dopravy. Zdroje přidělené na rozvoj železnice v následujícím víceletém evropském finančním rámci budou hrát klíčovou roli při zajištění, aby dopravní systém jako celek podporoval hospodářské oživení a růst celé unie. Investice do železniční dopravy by měly být na předním místě.