Správa železnic hodlá i v letošním roce pokračovat v
nastaveném tempu modernizací a oprav tratí, stanic i výpravních budov. Umožní
to alokovaná výše finančních prostředků od Státního fondu dopravní
infrastruktury, která dosahuje 53 miliard korun. Z toho 31,2 miliardy by mělo
jít na investiční akce, což je o 1,5 miliardy více než vloni. Manažer drážní
infrastruktury tak může pokračovat v naplňování svého plánu rozvoje do roku
2030.
Plán rozvoje do roku 2030 slouží k naplnění strategických cílů Správy železnic.
K nim patří rozvoj a modernizace české železnice, například zvyšováním
rychlosti a kapacity vybraných tratí nebo zlepšováním parametrů pro nákladní
dopravu. Mezi další priority se řadí zvyšování bezpečnosti provozu na všech
typech tratí, ať už zaváděním moderních technologií, nebo vyšším zabezpečením
železničních přejezdů. Významným cílem je rovněž příprava výstavby
vysokorychlostních tratí, což je jeden z úkolů v oblasti snižování emisí oxidu
uhličitého z dopravy. Ke splnění všech těchto úkolů bude potřeba vynaložit v
následujících deseti letech okolo 500 miliard korun.
Z uvedené střednědobé strategie vycházejí i plány pro rok 2021. „Z pohledu staveb na železniční dopravní infrastruktuře vidíme letošní rok poměrně optimisticky. Probíhá celá řada velkých investičních akcí, u dalších významných staveb, které jsou aktuálně v závěrečných fázích projektové přípravy, budeme v nejbližším období vypisovat výběrová řízení,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Vybrané stavby s předpokladem uvedení do provozu v roce 2021:
Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc
Praha hl. n. – Praha-Hostivař
Optimalizace trati Beroun (včetně) – Králův Dvůr
Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna
Rekonstrukce žst. Sklené n. Oslavou
Kolejové úpravy v žst. Žďár n. Sázavou
Celkem se letos dokončí modernizace 97 kilometrů tratí.
Současně hodlá Správa železnic zadat k realizaci či přímo zahájit řadu investičních akcí týkajících se modernizací tratí a stanic. K nejvýznamnějším patří:
Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice
Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov, BC
Adamov – Blansko, BC
Ústí n. O. – Brandýs n. O. – původní stopa, BC
modernizace dvou úseků na trati Praha – Kladno s odbočkou na LVH, konkrétně: Kladno – Kladno-Ostrovec a Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
Rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov
ETCS Mosty u Jablunkova – Dětmarovice
Rekonstrukce stanice Vsetín
areál HZS Nymburk
V letošním roce plánuje Správa železnic také zrekonstruovat na 200 přejezdů za téměř 2 miliardy korun, na velké části z nich dojde ke zvýšení zabezpečení. Celkem 40 křížení tak získá ke stávající světelné signalizaci také závory; ty se budou instalovat i na dalších 30 místech, která jsou dosud zabezpečena pouze výstražnými kříži. Zejména preventivní význam bude mít vybavení 8 přejezdů kamerovým systémem. Z hlediska bezpečnosti bude podstatné rovněž připravované zrušení 11 úrovňových křížení. K postupnému snižování jejich počtu by měly dále přispět legislativní úpravy, které nabyly účinnost od letošního roku.
Největší akcí opravného charakteru budou letos práce na trati Rumburk – Velký Šenov za 334 milionů korun. Jejich dokončení umožní odstranění rychlostních omezení pro moderní vozidla a tomu odpovídající zkrácení jízdních dob. Mezi významné se řadí rovněž opravy mezi stanicemi Kryry a Vroutek na Lounsku (190 milionů korun) nebo na dvoukolejném úseku Bystřička – Jablůnka na Vsetínsku za 173 milionů korun. Pokračovat bude rovněž rozsáhlá oprava trati Horažďovice – Žichovice.
Správa železnic bude pokračovat v realizaci opatření v souladu se schválenou Koncepcí zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy. Letos plánuje takto upravit následující tratě, popřípadě traťové úseky:
Studenec – Velké Meziříčí
Havlíčkův Brod – Humpolec
Chrudim – Borohrádek
Studénka – Bílovec
Březnice – Blatná
Nepomuk – Blatná
Zadní Třebaň – Liteň
Výraznou proměnou projde řada výpravních budov. Na pražském hlavním nádraží bude letos dokončena rekonstrukce fasády Fantovy budovy, na kterou naváže první etapa prací v interiéru tohoto historického objektu. Po dokončení projektu začnou vlastní stavební práce také na rozsáhlé výpravní budově v Pardubicích. Rozběhnou se rovněž rekonstrukce dalších objektů, např. v Táboře, ve stanici Opava západ a v Plzni na hlavním nádraží a na Jižním Předměstí. Pokračovat budou rekonstrukce nádražních budov v Berouně a v Českých Budějovicích. Dokončí se architektonicky zajímavý objekt v Havířově.
Pokračovat bude rovněž přechod na dálkové řízení provozu. V roce 2021 dojde k přepnutí traťového úseku Praha-Uhříněves – Praha-Hostivař do řízení z Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) Praha. Celková délka tratí řízených z CDP Praha se tak letos zvýší na 522 km, z CDP Přerov se pak ovládá provoz na dalších 550 km tratí.
V rámci projektu Zavedení postrkové a přípřežní služby bude na CDP Přerov zřízeno pracoviště dispečera pro poskytování této služby Správou železnic nákladním dopravcům, a to na traťovém úseku Brno-Maloměřice – Kutná Hora hl. n.