Na prestižní zakázce pro světový strojírenský gigant GE Wabtec pracuje plzeňská Škoda Electric. Dceřiná společnost české skupiny Škoda Transportation brzy zahájí dodávku nové série klíčových částí lokomotiv, které budou jezdit na tratích ve středoasijském Kazachstánu. Pro Škodovku jde o velký i technicky náročný projekt s unikátními požadavky zákazníka. Například vzhledem k extrémnímu rozpětí teplot od minus 55 do plus 55 stupňů Celsia. Společnost Škoda Electric je součástí skupiny PPF.
Škodováčtí inženýři vyvíjeli mechanický pohon pro lokomotivy GE Wabtec tak, aby odolal i nesmírně náročnému klimatu, kterému železniční technika na tratích v Kazachstánu během roku čelí. Charakter podnebí a terén, kudy vedou místní tratě, někdy způsobuje rychlé a vysoké teplotní výkyvy. Lokomotiva se tak musí během krátké doby vyrovnávat s rozdílem teplot třeba o 20 stupňů Celsia.
„V současné době máme ve výrobě díly pro devět lokomotiv a dodávky začnou v polovině letošního roku. Dodáváme srdce lokomotiv – tedy kompletní mechanický pohon lokomotiv, motor, převodovku a dvojkolí. Jde o velmi prestižní zakázku pro náročného amerického zákazníka GE Wabtec, který má do roku 2025 dodat do Kazachstánu až 110 moderních šestinápravových lokomotiv pro osobní dopravu. Pro nás je to velmi významná reference která dokazuje, že jsme schopni s našimi výrobky uspět v celosvětovém měřítku,“ sděluje ředitel Obchodu Škody Electric Karel Majer.
Firma aktuální zakázkou navazuje na dřívější dodávky zásadních komponent lokomotiv pro stejného zákazníka, které již slouží v klimaticky nesmírně náročných podmínkách kazašské železnice. První lokomotivy se škodováckým „srdcem“, na jejichž výrobě Škoda spolupracovala s GE Wabtec v předchozích letech, mají již ke spokojenosti zákazníka najety desítky tisíc kilometrů. Celkem jich v Kazachstánu slouží již 39.
Škodovácké stroje musely samozřejmě projít systémem testů a zkoušek – lokomotivy jsou sice určeny pro Kazachstán, ale schvalovány jsou podle velmi náročných ruských norem a standardů GOST. Firma tak musela například úspěšně doložit zkoušky životnosti jak jednotlivých dílů, tak i celých setů, což představuje testování kompletního pohonu včetně převodovky a dvojkolí. Nové lokomotivy se kompletují přímo v Kazachstánu.