Češi se mohou těšit na cestování supermoderními osobními vozy. Pro své dálkové vnitrostátní a mezinárodní linky si je u konsorcia Siemens Mobility-Škoda Transportation bude objednávat národní dopravce České dráhy. Uzavřená rámcová smlouva umožňuje odebrat celkem 182 vozů a jeho hodnota dosahuje téměř 12,5 miliardy korun. Konsorcium dodá pro České dráhy až 180 vozů tvořících 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí až 230 km/h. Dva vozy si pořizuje Správa železnic. Supermoderní komfortní vozy by měly sloužit v příštích letech na linkách z Prahy přes Ústí nad Labem do Hamburku či přes Brno do Budapešti a Vídně.
„Vážíme si faktu, že se budeme podílet na významném projektu, který přinese zásadní růst kvality cestování na české i mezinárodní železnici. Ekologická doprava, kterou železnice bezesporu je, získává v Evropě stále více důležitosti a využívání nových moderních vozidel zásadně zvyšuje atraktivitu železnice a přispívá k jejímu růstu na trhu dopravy. Zároveň také napomáhá s naplněním závazků postupného snižování emisí v dopravě. Věřím, že parametry nových vozů s rychlostí až 230 km/h a komfortní přepravou vhodnou pro pracovní cesty i rodinné výlety, přivedou na středoevropské železnice další nové cestující,“ sděluje Petr Brzezina, předseda představenstva skupiny Škoda Transportation.
„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h. I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě. Upevníme si tak dlouhodobá strategická partnerství v rámci mezinárodní přepravy a posílíme svou pozici v dálkové dopravě,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Soupravy budou vybavené nejmodernějšími prvky na současném evropském trhu a nabídnou cestujícím nejvyšší komfort. Počítá se s jejich nasazením na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Graz – Villach. Už v prvních letech provozu vlaky využijí svou maximální rychlost právě v úseku mezi Berlínem a Hamburkem.
Nové soupravy budou schválené pro provoz v České republice i okolních evropských státech. Nabídnou vysoký komfort cestujícím i řadu inovativních prvků. „Jsme velice rádi, že je do této zakázky rovněž zapojen český železniční průmysl. Na této zakázce se naše společnost bude podílet dodávkami vybraných komponentů a zejména pak kompletní montáží, statickými zkouškami a zprovozněním vozů. Výroba bude probíhat v našich výrobních prostorách v ostravské Škodě Vagonce. Navazujeme tak na spolupráci na obdobném projektu dodávky 50 ks osobních vozů pro ČD, který v Ostravě realizujeme v současné době,“ říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škody Transportation.
„Jsme rádi, že se ČD při rozšiřování a modernizaci svých dopravních služeb opět spoléhá na naši úspěšnou platformu Viaggio,“ říká Gerhard Greiter, generální ředitel regionu Severovýchodní Evropa ve společnosti Siemens Mobility a dodává: „Tyto nové vozy ponesou značku našeho českého vývojového oddělení. Poskytují pohodlí, klidné podmínky pro cestování i při vysokých rychlostech a bezbariérový přístup. Naše nejmodernější expresní železniční vozy přispějí ke zvýšení atraktivity udržitelné železniční dopravy v České republice.“