Jednou z řady novinek, které s sebou přináší tzv. IV. železniční balíček, je rozšíření povinné certifikace subjektů odpovědných za údržbu (ECM) na všechny druhy železničních vozidel – nově tedy i na lokomotivy, ucelené jednotky, osobní vozy, speciální vozidla a traťové stroje.
Až dosud se certifikace týkala pouze oblasti údržby nákladních vozů, nyní se dotkne i osobních dopravců nebo stavebních firem, které v národním registru figurují jako ECM. Termín, do kterého musí být všechny subjekty odpovědné za údržbu všech kategorií vozidel certifikovány, je evropskou legislativou stanoven na 16. června 2022.
Co vlastně je ono ECM a čeho se týká? Jedná se o anglickou zkratku pro subjekt odpovědný za údržbu vozidel – entity in charge of maintenance. Každé železniční vozidlo, které je provozováno na veřejné železniční síti, musí být registrováno v národním nebo evropském registru vozidel. A mezi nejdůležitější registrační údaje ke každému vozidlu patří jeho vlastník, držitel a ECM. „Právě ECM je ale vždy tím, kdo ručí za to, že je dané vozidlo provozováno v bezpečném a provozuschopné stavu. To může být rozhodující například v případě nehody způsobené špatným technickým stavem vozidla,“ upřesňuje Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.
Drážní úřad tímto připomíná všem subjektům, které v Národním registru železničních vozidel (NVR) figurují jako subjekt odpovědný za údržbu (ECM), na povinnost být do uvedeného termínu certifikován, popřípadě přeregistrovat ECM u dotčených vozidel na jiný certifikovaný subjekt. V opačném případě bude všem železničním vozidlům, jejichž ECM nebude k datu 16. června 2022 certifikován, pozastavena registrace a tato drážní vozidla nebudou moci být provozována. Jedinou předpokládanou výjimkou, na kterou by se po uvedeném datu neměla povinnost certifikace vztahovat, jsou vozidla registrovaná v NVR jako historická. V tomto případě ale bude záležet na včasném schválení připravované novely Zákona 266/1994 Sb., o dráhách, která s takovou výjimkou počítá.
Vlastní certifikace, kterou v ČR provádí výhradně Drážní úřad, trvá od podání žádosti do vydání osvědčení obvykle 2 až 5 měsíců, přičemž na zpracování každé žádosti má Drážní úřad čtyři měsíce od přijetí všech potřebných dokumentů od žadatele. Nezbytnou součástí každé certifikace je i prověřování (audit) na pracovišti žadatele. Certifikáty se vydávají s platností nejvýše na 5 let, u prvožadatelů obvykle na 3 roky.
Současná evropská legislativa předepisuje všem subjektům odpovědným za údržbu zavést tzv. systém údržby, který je poměrně obsáhlou soustavou vzájemně provázaných postupů a opatření pro oblast údržby. A právě tento systém je předmětem dnes už povinné certifikace. Systém údržby má stanoveny čtyři hlavní pilíře, které se správně nazývají „funkce údržby“. Jedná se o funkci řízení, rozvoj údržby, řízení údržby vozidlového parku a provádění údržby. Veškeré činnosti, které jsou podstatou zmíněných funkcí údržby, musí být v každém podniku podrobně popsány v interní dokumentaci a především musí řádně prakticky fungovat.
Vystavění funkčního systému údržby stojí nemalé úsilí a úspěšné absolvování certifikace je jen potvrzením správného směru k další systémové práci, která vlastně nikdy nekončí. Dobře zavedený a funkční systém údržby však po čase začne nést své ovoce v podobě zjednodušení a zpřehlednění interních procesů firmy a v důsledku povede k výraznému zlepšení kvality údržby a tím i spolehlivosti provozovaných vozidel.
Aktuálně je v České republice certifikováno 50 subjektů odpovědných za údržbu nákladních vozů, Drážní úřad už ale zpracoval i první žádosti o nové certifikace subjektů odpovědných za údržbu lokomotiv a speciálních vozidel. S ohledem na to, že v České republice funguje přibližně stovka dopravců, kteří téměř vždy plní i roli ECM, očekává se, že do června 2022 se počet subjektů odpovědných za údržbu minimálně zdvojnásobí.