DB Netz a Správa železnic společně představily aktuální stav přípravy Nového železničního spojení Drážďany – Praha s akcentem na přeshraniční Krušnohorský tunel. Cílem projektu je novostavba trati, která zkrátí cestovní dobu mezi oběma městy na pouhou hodinu a posílí evropskou osobní a nákladní dopravu. Základem pro společnou spolupráci je smlouva o plánování, kterou podepsaly Deutsche Bahn a Správa železnic v roce 2019.
„Náš nový stavební projekt zajistí, že se více dopravy přesune ze silnice na železnici, která je šetrná k životnímu prostředí. Dojde k výraznému zkrácení doby cestování a přepravy a také tím posílíme evropskou železniční síť. Projekt je důležitým krokem pro mezinárodní propojení dopravních sítí a rádi bychom poděkovali našim českým kolegům za dosavadní spolupráci,“ říká Kay Müller, projektový manažer DB Netz.
„Nový projekt výstavby mimo jiné umožňuje integraci České republiky do vysokorychlostní dopravní sítě ve střední Evropě. Společný projekt je proto důležitý pro veškerou evropskou železniční dopravu. Jsme hrdí na to, že jsme součástí mezinárodního projektu,“ zdůrazňuje Petr Provazník, manažer projektu za Správu železnic.
Aktuální stav projektu
V rámci projektu vznikne dosud nejdelší železniční tunel v Česku i Německu. Povede pod Krušnými horami a významně odlehčí stávající trati vedené údolím Labe. Deutsche Bahn a Správa železnic spolupracují při projektování, a to v několika variantách tunelu o různé celkové délce a trasování na území Saska. V současné době jsou prováděny průzkumné vrty do hloubky až 400 metrů k prozkoumání podloží, další jsou plánovány. Kromě toho německý partner projektu zřídil měřicí stanice, které poskytují informace o výskytu podzemní vody. Cílem je rozšířit znalosti o geologických podmínkách a zahrnout je do další přípravy projektu. Na konci předběžného plánování bude rozhodnuto o preferované variantě na území Saska, kterou potvrdí německý Spolkový sněm.
Na území Ústeckého kraje pokračuje seznamování veřejnosti s doporučenou trasou, pro kterou bude Správa železnic v letošním roce žádat o zanesení do Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje. Správa železnic připravuje zadání přírodovědných a geologických průzkumů pro českou část projektu a zpracování dokumentace pro územní řízení pro úsek Ústí nad Labem – Krušnohorský tunel.
Pro oblast společného plánování bylo dosud vypracováno sedm výběrových řízení (včetně řízení projektových prací, kontroly projektu a geologických expertních služeb) a tyto služby byly zadány. V současné době je připravována mezistátní smlouva mezi Německem a Českou republikou o výstavbě a provozování tohoto nového železničního spojení.
Železniční spojení mezi Drážďany a Prahou je na evropském koridoru TEN-T (transevropské dopravní sítě) s označením Orient/východní Středomoří. Spojuje německé přístavy v Severním a Baltském moři s hospodářskými centry v jihovýchodní Evropě, protíná devět členských států Evropské unie – Německo, Českou republiku, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko a Kypr – a nabízí spojení s Tureckem. Má proto strategický význam pro nákladní dopravu.
Rozšíření a zrychlení železničního spojení mezi Drážďany a Prahou po stávající trati v údolí Labe není možné zejména z environmentálního a topografického hlediska.
Další informace naleznete na https://www.spravazeleznic.cz/vrt/praha-usti-nad-labem-drazdany.