Zásadní rozšíření výrobního zázemí společnosti Škoda Vagonka, které si vyžádalo celkem miliardu korun, jde do finále. Firma v těchto dnech úspěšně dokončila další ze stamilionových investičních akcí – konkrétně výstavbu nové moderní lakovny, instalaci automatických obráběcích center, zprovoznění svařovacího automatu a přípravky pro další tři svařovací linky. V lakovně se bude moct týdně nastříkat plocha vagonů o rozloze fotbalového hřiště a je jednou z největších ve střední Evropě. Díky investicím se ve Vagonce zvýší výroba nových vlaků až o dvě třetiny oproti současnosti. Škoda Vagonka je členem skupiny Škoda Transportation ze Skupiny PPF.
„Zásadní investice v ostravské Vagonce jsou součástí našeho projektu Nová Vagonka, který začal před 444 dny. Za tu dobu se nám již podařilo vybudovat největší portálové obráběcí centrum v Evropě. Celkem jsme vynaložili na modernizaci a rozšíření areálu jednu miliardu korun a vytváříme na pět set nových pracovních míst. Projekt je symbolem rozvoje společnosti Škoda Vagonka a jejího sílícího postavení na trhu,“ říká Petr Brzezina, Prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation.
Nová lakovna i obráběcí centra, která v Ostravě vyrostla, patří ke špičkovým pracovištím svého druhu v Evropě. „Výrazně zvyšujeme naše výrobní kapacity. Budeme tak moci kromě vlastních zakázek pracovat i na dalších projektech v rámci skupiny Škoda Transportation,“ uvádí Martin Bednarz, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka a ještě doplňuje: „Nejvýznamnější investice do technologií se nám podařilo završit, přesto však budeme dále investovat do zvýšení produktivity a efektivity výroby, bezpečnosti práce, ekologie (zateplení a úspornější osvětlení), digitalizace apod.“
Co aktuální investice škodovácké firmě přinesou? Nová lakovna v Ostravě umožní týdne nastříkat plochy vagonů o rozloze fotbalového hřiště. Ročně jí bude moct projít až 120 vlakových skříní, což je proti dosavadnímu stavu nárůst o dvě třetiny. Nová obráběcí centra zase rozšiřují možnosti firmy v oblasti výroby hrubých staveb kolejových vozidel, a to jak s normálním rozchodem, tak i pro široký rozchod. „V Ostravě aktuálně pracujeme například na dodávkách nových vozidel pro Lotyšsko, metro ve Varšavě nebo tuzemskou železnici – konkrétně pro Jihomoravský kraj a České dráhy. Zároveň se připravujeme i na projekt elektrických jednotek pro Estonsko,“ doplnil Martin Bednarz.
Současná etapa rozšíření výrobního zázemí navazuje na nedávnou akci, kdy Škoda Vagonka zprovoznila největší obráběcí centrum v Evropě. Šlo o unikátní stroj za zhruba 100 milionů korun, díky kterému může obrábět obří nadrozměrné hliníkové díly. Celkem 360 tun vážící zařízení o délce padesát a šířce deset metrů již několik měsíců v Ostravě slouží k výrobě podsestav hrubých staveb železničních vozidel pro zákazníky v tuzemsku i zahraničí. Výroba se díky tomu postupně zpětinásobí, protože před výstavbou se zde vyrobilo cca 50 hrubých staveb ročně a s novým centrem se Škodovka dostane až na 250.
Škoda Vagonka celkově během dvou let proinvestuje jednu miliardu korun. Mezi nejvýznamnější akce patří právě vybudování nové lakovny, čtyř obráběcích center, pěti nových výrobních linek hrubých staveb (skříní), linky konečné montáže, výkup pozemků, zateplení budov, vybudování zázemí pro zaměstnance, rozšíření a vybavení skladů, zlepšení logistiky areálu a další. Díky odkupu nových pozemků a pronájmu hal ve Vítkovicích zdvojnásobila Škoda Vagonka plochu svého výrobního zázemí.