Železniční doprava patří v současné době k ekologickým národním i evropským prioritám v souvislosti se snižováním emisí skleníkových plynů a zvyšováním energetické účinnosti, zejména v přepravě na dlouhé vzdálenosti. ZKL dlouhodobě podporuje kroky směřující ke snižování energetické náročnosti a uhlíkové stopy, jak ve vlastních výrobních procesech, tak i strategickým zaměřením na vývoj speciálních ložisek přinášejících efektivnější provoz železničních vozidel.
V tomto kontextu ZKL vyvinulo a odzkoušelo kompaktní těsněnou železniční válečkovou jednotku CRU 130x240TNG určenou pro uložení dvojkolí nákladních vozů. Předpokládaný servisní interval pro tuto jednotku bude 1,32 mil. km při běžných provozních podmínkách. Technické řešení a výroba v závodě ZKL Klášterec nad Ohří je v souladu s požadavky normy pro nápravová ložiska železničních aplikací EN 12080:2017 a ISO/TS 22163:2017. Válečkové jednotky obsahují speciální syntetické mazivo, jednodušeji se s nimi manipuluje při montáži a mají optimalizovanou vnitřní geometrii.
Za představení CRU jednotky obdržela společnost ZKL Klášterec nad Ohří, a.s. ocenění Inovační firma Ústeckého kraje pro rok 2020. Tento titul udělilo Inovační centrum Ústeckého kraje ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Ústeckým krajem. Na vývoji CRU jednotky se významnou měrou podílela i společnost ZKL – Výzkum a vývoj, a.s.