Rozšíření dálniční sítě až o 200 kilometrů, výstavba vysokorychlostních tratí nebo další zkvalitňování veřejné dopravy. To jsou jen některé body, které plynou z programového prohlášení nové vlády v oblasti dopravy. Kabinet ho schválil ve čtvrtek. Ve středu 12. ledna s dokumentem vláda předstoupí před Poslaneckou sněmovnu s žádostí o důvěru.
Jedním z klíčových úkolů státu je dostavba chybějící dopravní infrastruktury a zajištění jejího provozu. Bezpečná a funkční dopravní spojení jsou jednou ze základních podmínek dalšího rozvoje naší země a jejích regionů. Vláda se chce zaměřit na další zkvalitňování veřejné dopravy, která musí být cenově dostupná, lehce dosažitelná a musí nabídnout pohodlnou alternativu k individuální dopravě. Musí se stanovit plán investic do dopravy, zajistit stabilní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury a zvýšit kontrolu nad efektivitou vynaložených prostředků na dopravní stavby.
Vládní prioritou je výstavba vysokorychlostních tratí, nutné bude zajistit příslušnou legislativu. Důležitou součástí celkové koncepce rozvoje železniční infrastruktury bude vedle hlavních větví VRT také moderní rychlé napojení krajských měst. Půjde konkrétně o spojení Praha – Plzeň – SRN, Praha – Liberec, Praha – Benešov – České Budějovice – AT, Brno – Slovensko, Brno – Přerov a odbočku z drážďanské VRT na Most. Vláda chce výrazně pokročit s přípravou klíčových staveb prvních částí vysokorychlostních tratí z Prahy do Drážďan, z Prahy do Brna, z Brna do Ostravy a z Brna do Vídně.
Cílem je dále zmodernizovat 290 kilometrů železničních tratí, dokončit přestavbu železničních uzlů v Plzni, Pardubicích a zahájit přestavbu uzlu Česká Třebová a odstranit úzká hrdla navyšováním kapacity příslušných tratí a stanic v železničním uzlu Praha. Výrazně též pokročí práce na III. a IV. železničním koridoru a na přípravě železničního uzlu Brno. Urychlit se musí také příprava a realizace stavby železničního spojení z centra Prahy na Letiště Václava Havla Praha. Zvyšování kapacity železniční infrastruktury umožní postupný přesun části nákladní dopravy z přetížených silnic na koleje.
Nevyužívaná nádraží budou opravována, pokud budou využitelná pro služby úřadů, nebo budou nabízena krajům, městům a obcím k dalšímu využití. Vláda chce podpořit programy pro výstavbu multimodálních překladišť, obnovu provozu a elektrizaci železničních vleček s napojením na průmyslové zóny (včetně modernizace seřaďovacích nádraží a podpory systému přepravy jednotlivých zásilek). Administrativně zjednodušit a urychlit se musí elektrifikace českých železnic včetně sjednocení napájecí soustavy.
Prostřednictvím nových smluv o veřejných službách a finanční podporou je nutné rychleji obnovovat parky kolejových vozidel, aby bylo cestování po české železnici bezpečnější a komfortnější.
Jednotná jízdenka (OneTicket) se má ve spolupráci s kraji a městy postupně rozšiřovat o jednotlivé integrované dopravní systémy. Zároveň do 30. 6. 2022 dojde k revizi státem poskytované slevy jízdného.
V souladu s evropským tzv. IV. železničním balíčkem chce vláda otevírat železniční trh v co nejširším rozsahu. Po roce 2023 budou státem uzavírány smlouvy o veřejných službách na železnici především na základě nabídkových řízení. S kraji se bude koordinovat další rozvoj regionálních tratí a příprava nabídkových řízení na rychlíkové a osobní vlaková spojení na regionálních tratích. Správa železnic bude modernizovat do roku 2025 více než 500 úrovňových křížení železničních tratí se silničními komunikacemi se zaměřením na nejrizikovější místa.
Důležitým bodem je zajištění větší bezpečnosti na železnici, posílena bude dozorová činnost železničního provozu, aktualizován bude harmonogram vybavení 4 800 kilometrů tratí evropským zabezpečovacím zařízením ETCS a další zabezpečovací systémy.