Na konci ledna byl valnou hromadou spolku Zelená železnice potvrzen Antonín Felber. Zkušený manažer se do České republiky vrátil po tříletém angažmá ve společnosti HaslerRail ve Švýcarsku. Jeho hlavním úkolem bude naplňovat definované cíle spolku, kterými je koordinovaný rozvoj bezemisní železniční dopravy tak, aby zajistila obyvatelstvu i hospodářství České republiky kvalitní mobilitu a zároveň, aby investice do vývoje, výroby vozidel, ale také do budování související infrastruktury byly efektivní a pro dopravce i objednatele finančně dostupné.
„I přesto, že je dnes Zelená dohoda pro Evropu neboli European Green Deal vnímána velmi kontroverzně, vidím ji jako velkou příležitost pro obyvatelstvo i ekonomiku ČR a celou EU. Naplnění této dohody je náročná úloha pro železniční dopravce, manažera infrastruktury, výrobce kolejových vozidel a energetické společnosti,“ říká nový výkonný ředitel spolku Zelená železnice. Podle jeho slov je pro splnění cíle převést 75 procent vnitrozemské silniční nákladní dopravy do roku 2050 na železnici a vodu nutné definovat vizi bezemisní železnice a strategii přechodu na udržitelnou dopravu, provést analýzu technických možností nyní a v budoucnosti. „Nutné je také vnímat železnici jako funkční celek, řešit společně železniční infrastrukturu i vozidla, získat důvěru a podporu klíčových resortů, zejména Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí i dalších institucí v ČR,“ doplnil.
„Jsem rád, že se nám podařilo získat výkonného ředitele, který má dlouholeté zkušenosti z oblasti investičního a strategického rozvoje železničního průmyslu, a to jak v České republice, tak v zahraničí. Spolek chce být partnerem státu a regionálních samospráv, poskytujícím podporu při tvorbě potřebného legislativního rámce vycházejícího z dohody Green Deal. Věřím, že nově zvolený výkonný ředitel bude tím správným reprezentantem a partnerem,“ říká Roman Kokšal, předseda spolku Zelená železnice a generální ředitel Siemens Mobility ČR.
Železniční doprava se vyvíjela více než sto let jako provázaný systém. Proto její transformace na nízkoemisní či bezemisní dopravu bude vyžadovat zapojení všech rolí v dopravě a průmyslu, akademického a výzkumného sektoru a velkou podporu státu a Evropské unie. Na konci této transformace musí železniční doprava vyjít jako konkurenceschopná, ekologická a atraktivní služba,“ doplňuje Václav Nebeský, místopředseda představenstva Českých drah a člen předsednictva spolku Zelená železnice.
Zakládajícími členy spolku Zelená železnice jsou společnosti České dráhy, ČD Cargo, Škoda Transportation, Siemens Mobility ČR, CZ LOKO, ČEPRO a Vysoká škola logistiky v Přerově. Novým členem spolku je společnost ČEZ ESCO. Spolek je otevřený a jeho řádnými či přidruženými členy se mohou stát železniční dopravci, výrobci železničních vozidel a drážních technologií, výrobci a distributoři energií, výzkumné organizace, vysoké školy i další subjekty zabývající se předmětnou tématikou s působností v České republice.