UNIFE souhlasí s nedávným akčním plánem Komise na podporu dálkové přeshraniční osobní železniční dopravy: Urychlení zavádění ERTMS, revize a aktualizace nařízení o TEN-T, finanční podpora vhodných kolejových vozidel, podpora strategie dovedností v železniční dopravě, podpora železnice mezi mladými lidmi a vytvoření rovných podmínek mezi jednotlivými druhy dopravy a při zadávání veřejných zakázek budou klíčové pro dekarbonizaci a digitalizaci.
Členové UNIFE se sešli v Paříži na valném shromáždění, aby jednali o budoucnosti železničního průmyslu v době, kdy Evropa stále více potřebuje výhody, které tento jedinečný druh dopravy poskytuje komunitám v EU i ve světě. Jako nejbezpečnější a nejudržitelnější forma hromadné dopravy je železnice jasnou volbou pro politiky, kteří chtějí formulovat odpovědi na nejnaléhavější problémy Evropy: hospodářské oživení, změnu klimatu a odolnost.
Mezi hlavní diskutovaná témata patří: Kvalita, investice a veřejné zakázky, digitalizace a inovace, obchod, interoperabilita a udržitelná mobilita. Účastníci se zabývali tématy od konkurenceschopnosti odvětví až po jednotný evropský železniční prostor a francouzskou síť mobility a shodli se na tom, že železniční doprava se nachází v kritickém bodě. S ohledem na snižující se exportní příležitosti v zahraničí a zvýšený zájem konkurenčních firem ze třetích zemí, ale s podporou rozšiřujícího se financování nových projektů ze strany EU, je nyní čas na oživení železnice.
Úplná realizace transevropské dopravní sítě (TEN-T) vybavené nejmodernějšími technologiemi navrženými našimi členy, jako je například evropský systém řízení železniční dopravy (ERTMS), bude nezbytným předpokladem pro uskutečnění soudržné, plynulé, odolné a dekarbonizované Evropy, která je vyznávána jako cíl Evropské unie. Trvalá a hluboká spolupráce v celém železničním odvětví, konkrétně s našimi spolupracovníky v železničních podnicích a provozovateli infrastruktury, je pro dosažení těchto složitých a zásadních cílů rozhodující.
Elżbieta Lukaniuk, členka kabinetu komisařky pro dopravu Adiny Văleanové, prohlásila: „Pokud se podíváme na dlouhodobé výzvy, musíme minimalizovat dopad dopravy na klima, ale bez omezení mobility osob a zboží. Není pochyb o tom, že naprosto klíčová bude čistá, efektivní a cenově dostupná veřejná doprava, a to zejména doprava železniční. Pokud jde o železnici, strategie udržitelné a inteligentní mobility stanoví cíle zdvojnásobit do roku 2050 nákladní železniční dopravu a ztrojnásobit vysokorychlostní dopravu. To znamená rozsáhlé a kvalitní místní a dálkové sítě, které nabízejí častá a pohodlná spojení a služby lépe přizpůsobené potřebám zákazníků. Úloha železničního průmyslu bude při dosahování těchto cílů zásadní!“
V pokračování diskuse o propojení Evropy v rámci jednotného železničního prostoru Kristian Schmidt, ředitel pro pozemní dopravu na GŘ MOVE, zopakoval, že naše odvětví hraje ústřední roli v základních iniciativách: „Stanovením jasných technických specifikací vytváříme společnou budoucnost evropských železnic. Vyzýváme železniční průmysl, aby tuto změnu přijal a investoval do těchto nových společných řešení. Moderní a konkurenceschopný železniční systém je základem naší ekologické transformace dopravy.“
Stejně jako v předchozích ročnících umožnilo statutární zasedání členům UNIFE vyměnit si názory na budoucí vývoj evropského železničního sektoru a stanovit priority pro jeho dodavatelský průmysl. Valné shromáždění UNIFE – které se skládá z členů a přijímá veškerá opatření nebo kroky potřebné k dosažení poslání a cílů asociace a určuje obecnou politiku kolektivu – využilo tyto rozhovory k tomu, aby informovalo o propagační strategii asociace na období 2022-2023. S vědomím klimatických ambicí Evropské komise a její předpokládané role pro náš sektor v době, kdy se Evropa potýká s průmyslovými výzvami ze třetích zemí a škodlivými dopady COVID-19 i ruské války na Ukrajině – které krutě vytvořily novou uprchlickou krizi a zvýšily bezpečnostní obavy na celém kontinentu – budou cíle našeho sdružení pro nadcházející rok strukturovány do 3 pilířů:
1. Za prvé se zaměříme na to, jak může EU pomoci evropským dodavatelům, aby i nadále vyráběli nejlepší železniční výrobky a řešení na světovém trhu.
2. Za druhé budeme pracovat na zlepšení podnikatelského prostředí v EU i na mezinárodní úrovni, abychom zajistili, že evropští dodavatelé budou moci vyrábět a prodávat své výrobky za nejlepších podmínek.
3. Přesto nejlepší výrobky a uspokojivé podnikatelské prostředí nemají žádný význam, pokud není poptávka po železničních výrobcích. Stimulování poptávky v EU a ve světě proto zůstane rozhodujícím třetím pilířem naší politické strategie, zejména v období po skončení platnosti směrnice COVID-19.