České dráhy rozšiřují technologii 3D tisku v údržbě vlaků. V provozu je již dvanáct 3D tiskáren v deseti hlavních střediscích údržby, například v Praze, Plzni, Českých Budějovicích, Brně nebo v Bohumíně. Využití 3D tisku má za cíl zlevnit náklady na údržbu a zkrátit čas potřebný na získání některých náhradních dílů.
„Pokračujeme v plánu implementace 3D tisku jako součásti Strategie Českých drah do roku 2030. Naplno fungují pracovní skupiny, které připravují interní normy pro využívání 3D tisku, konstrukci jednotlivých dílů i jejich schvalování, pokud je to nutné. Proběhlo také několik školení zaměřených na práci s 3D tiskem a zpracováním dat. Aktuálně máme vytipováno asi 60 různých položek, které prověřujeme z pohledu možnosti a efektivity vlastní výroby na 3D tiskárnách přímo ve střediscích údržby. Zároveň jsme u necelých dvou desítek dílů, které není nutné schvalovat, zahájili vlastní produkci v 3D tisku. Jde např. o matice, objímky, panty, mřížky nebo kryty,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Český drah.
„České dráhy se zaměří na tisk dílů s dlouhou dodací lhůtou nebo dílů, které se dodávají pouze jako součást větších celků. Proto jsou spojené s vysokými náklady a musí se kvůli nim vyměňovat celé větší a jinak funkční nepoškozené celky. Naproti tomu 3D tisk dokáže potřebné náhradní díly obstarat doslova v korunových nákladech. Podle analýzy lze u řady prvků dosáhnout zkrácení čekání na náhradní díl řádově až o 50 dní a roční úspora nákladů je jen u 13 vybraných součástek ohodnocena na 800 000 Kč,“ upozorňuje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
K dosažení vyšší efektivity je projekt 3D tisku řešen v rámci Skupiny ČD a zapojeny jsou i dceřiné společnosti ČD Cargo nebo DPOV. Uvnitř Skupiny byla vytvořena platforma pro odborníky, kteří se technologií zabývají a ve stále větší míře jsou zapojeni i specialisté z jednotlivých provozních pracovišť. Pracovní tým vyhledává i další kolegy, kteří se chtějí zapojit do využití moderní technologie 3D tisku a do všech nezbytných procesů při přípravě a schvalování potřebných podkladů. Společnost nyní disponuje také centrálním digitálním skladem datových podkladů jednotlivých komponent určených pro vlastní výrobu, které je dostupné ze všech provozních pracovišť. Všechny využívané díly jsou schváleny konstrukční kanceláří a dalšími specialisty a některé z nich podléhají i posudku, resp. schválení příslušnými akreditovanými osobami.
České dráhy plánují také sdílení zkušeností v oblasti 3D tisku v železniční dopravě s kolegy v Rakousku a v Německu u tamních dopravců ÖBB a DB. Moderní digitální systémy hrají v údržbě železničních vozidel stále větší roli. Nejedná se přitom jen o 3D tisk. Intenzivně se rozvíjí např. on-line digitální diagnostika železničních vozidel, ve které se postupně uplatní i prvky tzv. umělé inteligence. České dráhy tak nabízejí v oblasti údržby a správy železničních vozidel perspektivní zaměstnání pro mladé odborníky, kteří se zajímají o digitální technologie.