Pro ČR se otevírá cesta k čerpání přibližně 4,9 miliard eur, které budou použity zejména na rozvoj silniční a železniční sítě, ale také na podporu drážní dopravy ve městech, výstavbu infrastruktury alternativních paliv a další intervence posouvající dopravní systém směrem k větší udržitelnosti. Evropská komise totiž schválila Program Doprava 2021–2027 (OPD3).
Schválení OPD3 je velmi důležitým signálem, že financování ambiciózních cílů, které si ČR vytkla v oblasti dopravy, bude možné alespoň zčásti řešit dotacemi z Programu Doprava. Financování projektů OPD3 bude zajišťováno zejména prostřednictvím Fondu soudržnosti a také Evropského fondu pro regionální rozvoj. Schválením OPD3 se završil několikaletý proces přípravy a vyjednávání a nyní se již všechny klíčové subjekty budou moci plně soustředit na vlastní implementaci.
Operační program Doprava 2021-2027 (OPD3) navazuje na Operační program Doprava 2014-2020 (OPD2), jehož základní principy, ověřené postupy a implementační mechanismy přebírá, případně dále zlepšuje. Hlavním cílem podporovaných intervencí je přispět k zvýšení konkurenceschopnosti ČR prostřednictvím zlepšení dopravní dostupnosti. Doprava a dopravní obslužnost stále patří mezi nejvýznamnější problémové oblasti v ČR, kterým je potřeba věnovat pozornost.
Ministerstvo dopravy bylo na základě usnesení vlády č. 94 z 4. února 2019 určeno subjektem zodpovědným za přípravu OPD3 a na základě spolupráce s partnery z řad státní správy, samosprávy, nestátních neziskových organizací, sociálních a dalších partnerů připravuje intervence, které vycházejí ze všech relevantních strategických dokumentů na úrovni národní i evropské.
OPD3 je členěn do třech věcných priorit (doplněných o čtvrtou prioritu zaměřenou na technickou pomoc). První priorita obsahuje zejména intervence na železnici a na silniční síti TEN-T doplněné intervencemi v oblasti interoperability či inteligentních dopravních systémů (ITS). Druhá priorita poté cílí na silniční projekty mimo síť TEN-T a třetí priorita na projekty v oblasti městské dopravy (tramvajové a trolejbusové tratě) a infrastruktury alternativních paliv.
První dvě priority budou financovány v rámci cíle politiky 3 (Propojenější Evropa díky zvyšování mobility a regionálního propojení IKT), zatímco třetí priorita bude financována v rámci cíle politiky 2 (Zelenější, nízkouhlíková Evropa díky podpoře přechodu na čistou a spravedlivou energii, zelených a modrých investic, oběhového hospodářství, přizpůsobení se změnám klimatu a prevence řízení rizik). OPD3 bude financován z Fondu soudržnosti s výjimkou druhé priority, která musí být financována Evropským fondem pro regionální rozvoj.
Jako strategický cíl si Česká republika vytyčila „Efektivní dostupnou a k životnímu prostředí šetrnou dopravu.“ Jednoznačnou prioritou, která umožní lepší propojení mezi regiony, Českou republikou a ostatními státy EU, je rozvoj páteřní, příměstské a městské dopravní infrastruktury a udržitelné dopravy. Celkově bude k dispozici pro daný rozvoj 4,9 mld. eur z Evropského fondu pro regionální rozvoj a Fondu soudržnosti.