České dráhy loni přepravily 157 milionů cestujících. Je to o 30 procent více než v roce 2021. Přepravní výkon dosáhl 7,7 miliardy osobokilometrů. Lidé tak ve vlacích národního dopravce ujeli o 43 procent kilometrů více než rok před tím. Průměrná přepravní vzdálenost stoupla na 49 kilometrů. To je více než v roce 2019.
„Po dvou letech pandemie COVID-19 se loni cestující vrátili do vlaků. Ve 4. čtvrtletí jsme přepravovali už 93 % cestující ve srovnání s rokem 2019 a přepravní výkon dosáhl 91 procent předcovidového roku. Potvrzuje se také naše sázka na investice do nových vlaků. Tam, kde jsme uplynulé dva roky nasadili moderní soupravy nebo se významně zkrátily cestovní časy, tam se cestující vracejí do vlaků rychleji. Na takových linkách jsme už na předpandemických výkonech. Příkladem jsou Západní expresy z Prahy do Plzně a Chebu, kde začaly jezdit komfortní soupravy InterJet,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Celkové výkony za rok 2022 ovlivnila ještě poslední velká vlna COVID-19 na začátku roku. V prvním čtvrtletí jsme kvůli tomu přepravovali stále jen 77 % předcovidového počtu zákazníků. Během roku pak počty cestujících i přepravní výkony rostly a závěr roku se už blížil stavu před pandemií. Cestující se nám vracejí ve všech segmentech dopravy, na regionálních linkách, v dálkové dopravě i na mezistátních relacích. Při srovnávání s rokem 2019 však musíme vzít v úvahu i změny dopravců na některých linkách nebo rozvoj integrovaných dopravních systémů,“ vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
V rámci změny dopravců v letech 2020 a 2021 přešly pod jiné dopravce zejména linky, na kterých jezdil typický cestující více opakovaných cest na kratší vzdálenosti. Při přihlédnutí k této skutečnosti lze konstatovat, že počet cestujících a přepravní výkon je už téměř na úrovni let před pandemií COVID-19. Uvedené skutečnosti ovlivňují také velký nárůst průměrné přepravní vzdálenosti.