Lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode spojuje výhody elektrických a motorových lokomotiv a umožňuje přímou jízdu vlaků po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny lokomotivy. Toto řešení je výhodné pro vlaky, které na své trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením a bez něj. České dráhy v polovině června testovaly tuto lokomotivu mezi Brnem a Jihlavou.
„České dráhy se nyní zabývají modernizací svých motorových lokomotiv. Je jich sice potřeba stále méně, ale stále jsou některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejdeme. Musíme počítat také s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech. V uplynulém období jsme proto vyhlásili například tržní konzultace, abychom si ověřili situaci na trhu a potvrdili současné trendy u těchto vozidel. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu. Možnost otestovat si takový stroj tak zapadá do plánů ČD na obnovu vozidlového parku.
„O výhodách interoperabilních lokomotiv v dálkové dopravě, které dopravují vlaky rychle a bez nutnosti výměny lokomotivy na hranicích, snad již dnes nikdo nepochybuje. Je však na čase zavést efektivní řešení i na tratích, které jsou zatím částečně elektrifikované. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají. Cílem je využít efektivní provoz na elektřinu všude tam, kde je to možné,“ řekl Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility v České republice.
V rámci zkoušek vyrazila lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode v čele celkem osmi rychlíků mezi Brnem a Jihlavou. Lokomotiva byla na přípřeži před plánovaným „brejlovcem“ a táhla soupravu o hmotnosti zhruba 300 tun. Jízd se zúčastní specialisté Českých drah, kteří si ověří v praxi řadu parametrů této lokomotivy přímo v běžném provozu, např. výkonost stroje, dynamiku jízdy atp.
Zkoušená lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určena pro elektrickou trakci 15 kV 16,7 Hz, kde má výkon na obvodu kol 2 400 kW a na neelektrifikovaných tratích v dieselovém režimu 2 000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz s vybavením pro osobní a nákladní dopravu v Česku, na Slovensku, v Německu a v Rakousku. Zákazníci už objednali 248 lokomotiv z rodiny Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.