Vozový park brněnských tramvají čeká další výrazný krok v rámci modernizace. Zastaralé typy KT8 z přelomu 80. a 90. let nahradí 15 tramvají ForCity Smart 45T. Ty nakoupí Dopravní podnik města Brna od výrobce Škoda Group částečným využitím opce na základě stávající smlouvy. Cena jedné tramvaje je 75 milionů Kč a hodnota celé objednávky 1,125 miliarda korun. Prvních pět tramvají z patnácti dorazí do Brna příští rok, zbylé potom v roce 2025. V rámci opce může DPMB objednat ještě dalších dvacet tramvají stejného typu.
„Jsme rádi, že se naše šaliny v brněnském provozu osvědčily a Dopravní podnik města Brna se rozhodl využít opce a nakoupí další moderní vozidla. Cestující se mohou těšit na zvýšení kvality cestování i bezpečnosti. Stále více měst volí právě kolejová vozidla jako páteř sítě MHD díky vyšší přepravní kapacitě, rychlosti dopravy i efektivity“ říká Tomáš Ignačák, President Region CZ/SK and Central East Škoda Group.
„Tramvaje ForCity Smart 45T jsou vítanou posilou našeho vozového parku. Splňují všechny naše nároky na moderní vozy 21. století a spokojeni jsou i naši cestující. První pětice tramvají v Brně téměř výhradně obsluhuje linku číslo 8 z Líšně k Univerzitnímu Kampusu. Obě tyto zastávky jsou ukončeny úvratí, takže denně využíváme obousměrnost těchto vozidel. Pro provoz na této lince budou určeny i další objednané tramvaje,“ vysvětluje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Tramvaj ForCity Smart 45T je obousměrné plně nízkopodlažní tříčlánkové vozidlo s otočnými podvozky. Spolehlivé jízdní vlastnosti i při nepříznivém počasí zajišťuje plná adheze vozidel. Tato 31metrová tramvaj pohodlně pojme až 233 cestujících, z toho 64 sedících. Maximální provozní rychlost je 70 km/h. Samozřejmostí je klimatizace a dva velké multifunkční prostory pro invalidní vozíky, dětské kočárky nebo jízdní kola. Nová tramvaj nabízí i moderní přehledný informační systém s obrazovkami a panely. K zajištění bezpečnosti je vozidlo opatřeno kamerovým systémem.
Nová tramvaj má prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nechybí ani Řídící a informační systém RIS2 nebo třeba validátory systému EOC2. Pro přepravu více vozíčkářů má tramvaj celkem čtyři výklopné plošiny. Vůz je také vybaven vnějším i vnitřním kamerovým systémem a částečně ztmavenými bočními okny.
Kabina řidiče je nově koncipována. Vedle přehledného pultu, kdy je kladen důraz na jednoduchost a dobrý výhled, je ovládání částečně implementováno přímo do sedadla řidiče. Čelní skla jsou vybavena vyhříváním, přední čelo navíc designovým denním svícením. Elektrická výzbroj umožňuje rekuperaci, tzn. navracení elektřiny při brždění zpět do sítě, což snižuje celkovou spotřebu vozidla a tím i náklady na provoz.