Pokud možno bezproblémové spuštění výhradního provozu pod ETCS, obnova zastaralého vozového parku Českých drah, modernizace železničních tratí a výstavba nových vysokorychlostních – to jsou jen některé výzvy, kterým bude v příštích letech čelit česká železnice. A členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu chtějí být u toho!
Duben je pravidelně měsícem, kdy se koná Valná hromada ACRI, jejíž součástí je i kolokvium o budoucnosti české železnice. Nejinak tomu bylo i letos, účast zajímavých hostů byla skutečně reprezentativní. Vedle tradičních účastníků jako jsou šéfové Správy železnic, Českých drah či Drážního úřadu, zástupkyně ministerstva zahraničí a kapitánů českého železničního průmyslu byl nejvzácnějším hostem ministr dopravy Martin Kupka.
Ten na úvod svého vystoupení připomněl, že se musíme soustředit na to, abychom získali maximum finančních prostředků z evropských zdrojů například na financování výstavby vysokorychlostních tratí. Zároveň zdůraznil, že pokud má být výstavba nových tratí konkurenceschopnou například ve srovnání s výstavbou dálnic, musí se zlevnit. Cestou k tomu je například kniha typových projektů, které se využijí při realizaci VRT. „Pokud se to nepovede, bude nových úseků méně,“ dodal. Další výzvou, která nás na železnici čeká, je podle ministra Martina Kupky obrana proti stále důmyslnějším kyberútokům. „Musíme zvládnout kyberbezpečnost, musíme otevřít prostor inovacím a soutěžím. Samozřejmě musíme také plnit všechny kvalitativní požadavky, aby se železnice stala pro cestující první volbou,“ řekl dále. Důkazem toho, že to opravdu funguje, je například nárůst cestujících mezi Prahou a Plzní po nasazení nových vlaků.
„Musíme se všichni snažit, železnice je dopravou, která má budoucnost,“ navázal na ministra dopravy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle jeho slov je poptávka po větší kapacitě tratí, větší rychlosti vlaků či větší bezpečnosti, většina tratí však má své základy v době před více než 100 lety. „Potřebujeme nové tratě, velkou výzvou jsou zejména plánované vysokorychlostní,“ zdůraznil. Přimluvil se také za zjednodušení předpisů a norem, které platí na železnici. „Musíme se bavit o tom, abychom byli schopni dělat vše snadněji,“ doplnil šéf Správy železnic.
Vrchní ředitelka Ministerstva zahraničí Kateřina Sequensová vyzdvihla skvělou spolupráci s podniky českého železničního průmyslu zastřešené Asociací ACRI. „Železniční průmysl je hnacím motorem českého exportu, jsme rádi, že jsou firmy z této oblasti natolik odvážné, že se angažují i ve složitějších teritoriích jako je například Indie či Izrael,“ uvedla. Podle jejích slov se ministerstvo zahraničí v poslední době angažuje nejen v ekonomické diplomacii, ale také v diplomacii vědecké. Hlavním nástrojem jsou projekty ekonomické diplomacie, kterých se firmy z oboru železničního průmyslu aktivně účastní.
Generální ředitel ČD Michal Krapinec upozornil, že se České dráhy jen těžko mohou rovnat například s Deutsche Bahn, které mají roční rozpočet na úrovni ročního rozpočtu celé ČR, řada věcí se ale povedla, na řadě dalších se pracuje. Jedním z největších problémů je zastaralost vozového parku ČD, jeho průměrné stáří je 34 let. „Máme ambiciózní investiční plán, v příštích deseti letech chceme do jeho obnovy investovat 160 miliard korun. Víme, kde sehnat finanční zdroje, víme, jak s nimi naložit,“ upozornil. Dodal, že ČD budou velmi rády spolupracovat s českými firmami, pokud nabídnou kvalitní a konkurenceschopné produkty. „Pokud budeme mít kvalitní produkty na požadované úrovni, dáme jim přednost, ale jsme vázáni zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ doplnil.
Podle šéfa asociace ACRI Tomáše Ignačáka, který zároveň zastupuje předního českého výrobce kolejových vozidel, skupinu Škoda Group, chce český železniční průmysl dále stát u rozvoje železnice. Podle jeho slov je však pro firmy důležité, aby měly domácí reference, kterými by se mohly prokazovat v zahraničí. Zástupce společnosti BONATRANS GROUP Jakub Wiemann připomněl problém, se kterým bojuje prakticky celý průmysl – nedostatek kvalitních zaměstnanců. Stejný problém musí řešit například i Drážní úřad, kde chybí mladší zaměstnanci s požadovanou odbornou kvalifikací a jazykovými znalostmi. Jeho ředitel Jiří Kolář připomněl mimo jiné, že se 15. května vypne český registr kolejových vozidel a o měsíc později spustí evropský.
Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle popsal způsob, jakým tento přední dodavatel technologií na železnici zkouší například odolnost železnice vůči kyberútokům. Každý půl rok nechá hackery napadnout svou experimentální trať a zkouší odolnost jednotlivých systémů proti těmto útokům.
Ani na letošním kolokviu nechyběla zmínka o čínské konkurenci, která se zuby nehty snaží dostat na evropské trhy. Podle ministra dopravy Martina Kupky drží Evropa poměrně vysoko standard bezpečnosti i standard kvality, připouští ale, že hrozba vlaků z Číny jezdících v Evropě je reálná. Na druhou stranu Číňané zatím v řadě parametrů výrazně zaostávají, například v energetické efektivitě svých vozidel.