Nový elektrobus Škoda E’CITY byl představen na 10. ročníku středoevropského veletrhu CZECHBUS. Jedná se o zbrusu nový model elektrobusu z dílny skupiny Škoda Transportation. Praha tak bude prvním městem, kde bude jezdit tento moderní a ekologický elektrobus, který neprodukuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivých látek, čímž přispívá k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu prostředí ve městě a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jeho prvním provozovatelem. DPP si objednal flotilu celkem 14 vozidel a plánuje je nasazovat především na linky č. 154 a 213.
„Bezemisní vozidla jsou klíčovou součástí moderní dopravy a pomáhají snižovat nejen uhlíkovou stopu, ale také provozní náklady dopravce. Mnoho výhod poskytne náš elektrobus i cestujícím. Ti jistě ocení komfortní výbavu – například celovozovou klimatizaci, pohodlná sedadla, sofistikovaný informační systém a také tichou jízdu. Díky systému oportunního dobíjení se bude přes den baterie doplňovat ze stávající trakční infrastruktury a poté přes noc dojde k pomalému nabíjení a balancování baterie,“ říká Petr Brzezina, Prezident skupiny Škoda Transportation.
„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy,“ vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou realizujeme ve spolupráci s naší sesterskou společnosti Temsa, která byla v tomto případě našim subdodavatelem. Pro existující řešení, které používá naše sesterská společnost pro vlastní vozidla, jsme na základě poznatků z předchozích společných projektů navrhli specifické úpravy. V Turecku tak proběhla výroba karosérie na základě naší specifikace. K tomu jsme přidali to nejlepší z naší výroby – kompletní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu – celou montáž a kompletní zkoušky vozu zajistili v naší plzeňské továrně. Díky této spolupráci vznikl ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu,“ popisuje Zdeněk Majer, Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation.
Škoda E’CITY nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15-30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda Transportation získá pokročilý energetický managementem celé flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a prodlouží jejich životnost.