Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na podobu a řešení terminálu vysokorychlostní železnice u Roudnice nad Labem se stala kancelář Rusina Frei architekti. Autoři soutěžního návrhu jej nyní dopracují a připraví technické řešení terminálu v dokumentaci pro územní rozhodnutí (DÚR).
Mezinárodní architektonickou soutěž vyhlásila Správa železnic loni v září. Porota složená ze zástupců investora, kraje a nezávislých expertů z oboru architektury a urbanismu, vybírala z celkem deseti návrhů. Ty byly konzultovány také s přizvanými odborníky z Národního památkového ústavu, provozovateli francouzských nádražních budov ze společnosti SNCF Gares & Connexions nebo architektkou města Roudnice nad Labem. Porota na závěr soutěže ocenila vysokou kvalitu všech návrhů, které měly podle zadání Správy železnic respektovat dominantu krajiny, nedalekou horu Říp. Podrobnosti o soutěži jsou k dispozici na spravazeleznic.cz/vrt.
Transparentní budova terminálu zachová ráz krajiny Roudnicka a Podřipska v původní podobě. Citlivým způsobem je řešena také tzv. údržbová základna, ze které bude prováděn servis vysokorychlostní infrastruktury. Její střecha bude zazeleněna tak, aby při pohledu z hory splynula s okolní krajinou. Za zelené pásy a stromy architekti skryli také parkoviště a další prvky dopravního uzlu, jehož účelem je především zvýšení dostupnosti rychlé dopravy pro obyvatele regionu. Napojen proto bude napojen na dálnici D8, návaznou autobusovou dopravu a také regionální trať z Roudnice n/L do Straškova.
Terminál u roudnického letiště vznikne na úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi. Pro tento zhruba 60kilometrový úsek Správa železnic v současnosti hledá dodavatele dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR). Podle ředitele odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martina Švehlíka budou práce na úseku a terminálu koordinovány: „Dokumentace na terminál bude následně zakomponována do návrhu tratě. To nám umožní připravovat úsek jako jeden funkční celek.“
Harmonogram prací předpokládá zahájení výstavby úseku VRT Podřipsko v roce 2027. První cestující by se po této trati měli svézt rychlostí 320 km/h o tři roky později. Cestujícím se jízda mezi Roudnicí nad Labem a pražským hlavním nádraží zkrátí na pouhých 19 minut. Rychlejší spojení nabídne terminál také cestujícím do dalších měst po celé České republice i v zahraničí. VRT Podřipsko je součástí důležité mezinárodní spojnice Prahy s Drážďany.