Nejen studenti brněnské univerzity si budou moci asi od poloviny prosince užívat jízdu v nové tramvaji Škoda ForCity Smart 45T, kterou pro chystanou tramvajovou trať vedoucí k univerzitnímu kampusu dodal český výrobce prostředků pro hromadnou dopravu Škoda Group. Tramvaj bude v následujících týdnech najíždět potřebné kilometry, poté bude uvedena do zkušebního provozu s cestujícími.
Tramvaje řady ForCity Smart jsou ideálním vozidlem do městského provozu. Svými vlastnostmi jsou předurčeny pro vysoký jízdní komfort a pohodlí. Díky svému technickému řešení snižují náklady na provoz i údržbu infrastruktury. Model Škoda 45T je svou obousměrností přizpůsoben pro jízdu na tratích zakončených úvratí.
„Našimi vozidly se může svést čím dál více obyvatel České republiky, a to je pro nás ta největší odměna za dobře odvedenou práci. Cestující si mohou užívat pohodlné jízdy spolehlivými českými výrobky, které je bez obav dovezou do cíle jejich cesty. V Brně už jezdí několik našich produktů a tato dodávka tak navazuje na naší úspěšnou spolupráci. Nová „šalina“ je nejmodernějším vozidlem z naší dílny a věřím, že bude další desítky let sloužit k plné spokojenosti všech obyvatel a návštěvníků moravské metropole,“ říká Tomáš Ignačák, Prezident regionu CZ/SK ve Škoda Group.
„Nové obousměrné tramvaje jsou určeny především pro linku 8, která je na obou konečných zakončena úvratí. Věřím, že lidé ocení jak nový vůz, tak i novou trať. Do konce roku by do Brna měla dorazit ještě jedna nová tramvaj, na zbylé tři si cestující počkají do března 2023,“ uvádí primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„Podle požadavků Drážního úřadu bude tramvaj v dalších týdnech najíždět potřebné kilometry bez cestujících a budou na nich prováděny některé typové zkoušky. Následně bude ve zkušebním provozu s cestujícími. Předpokládáme, že ji do pravidelného provozu zařadíme během prosince,“ dodává generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Tramvaj ForCity Smart 45T je obousměrné plně nízkopodlažní tříčlánkové vozidlo s otočnými podvozky. Spolehlivé jízdní vlastnosti i při nepříznivém počasí zajišťuje plná adheze vozidel. Tato 31metrová tramvaj pohodlně pojme až 233 cestujících, z toho 64 sedících. Maximální provozní rychlost je 70 km/h. Samozřejmostí je klimatizace a dva velké multifunkční prostory pro invalidní vozíky, dětské kočárky nebo jízdní kola. Nová tramvaj nabízí i moderní přehledný informační systém s obrazovkami a panely. K zajištění bezpečnosti je vozidlo opatřeno kamerovým systémem.
Dopravní podnik města Brna podepsal se Škoda Group smlouvu na nákup až 40 nových tramvají – aktuálně je objednáno pět vozidel. Celková hodnota rámcové smlouvy je 2,4 mld. Kč.
Nová tramvaj má prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nechybí ani Řídící a informační systém RIS2 nebo třeba validátory systému EOC2. Pro přepravu více vozíčkářů má tramvaj celkem čtyři výklopné plošiny. Vůz je také vybaven vnějším i vnitřním kamerovým systémem a částečně ztmavenými bočními okny.
Kabina řidiče je nově koncipována. Vedle přehledného pultu, kdy je kladen důraz na jednoduchost a dobrý výhled, je ovládání částečně implementováno přímo do sedadla řidiče. Čelní skla jsou vybavena vyhříváním, přední čelo navíc designovým denním svícením. Elektrická výzbroj umožňuje rekuperaci, tzn. navracení elektřiny při brždění zpět do sítě, což snižuje celkovou spotřebu vozidla a tím i náklady na provoz.