České dráhy zahájily zkušební provoz v elektrické trakci pod dohledem moderního evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS na trati z Olomouce do Uničova. Zhruba během měsíce se musí připravit na výhradní provoz. Zkušební provoz ETCS rozšiřuje národní dopravce i na další tratě Správy železnic.
„Původně se předpokládalo, že příprava na výhradní provoz pod dohledem ETCS bude trvat zhruba půl roku, ale okolnosti mimo České dráhy způsobily, že musíme všechno zvládnout za pouhý měsíc. Věřím, že naši strojvedoucí, školitelé, technici a vůbec všichni kolegové, kteří jsou odpovědní v naší firmě za zahájení provozu pod dohledem ETCS na trati z Olomouce do Uničova všechno zvládnou v extrémně krátkém čase a my budeme připraveni od 1. ledna 2023 jezdit na této trati ve výhradním provozu pod dohledem systému ETCS,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Zkušební provoz bude zajištěn až na šesti spojích denně lokomotivami řady 362 WTB v čele klasických souprav. Ty společně s nově dodanými elektrickými jednotkami RegioPanter řady 650.2 zajistí provoz od 1. ledna 2023, kdy bude provoz na trati Olomouc – Uničov spuštěn pod výhradním dohledem zabezpečovacího systému ETCS. Půjde tak o první trať v Česku obsluhovanou Českými drahami, na kterou budou vypravována pouze vozidla vybavená tímto nejmodernějším zabezpečovacím systémem. V průběhu roku 2023 pak převezmou dopravu vlak na této trati úplně nové třívozové jednotky RegioPanter řady 640.2.
Během listopadu a prosince se připravuje zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS také na tratích Kolín – Pardubice – Česká Třebová a Plzeň – Cheb. Na první uvedené trati budou vlaky vedeny lokomotivami řady 162 WTB a v druhém případě půjde o elektrické jednotky RegioPanter řady 650.2. Už od března 2022 probíhá zkušební provoz pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Přerov – Břeclav s lokomotivami řady 362 WTB.
Průběžně jsou proškolováni také strojvedoucí, kteří obsluhují lokomotivy řad 162 WTB a 362 WTB a elektrické jednotky RegioPanter 650.2 v provozních střediscích v Olomouci, České Třebové a Plzni. Ke konci roku tak budou České dráhy disponovat více než stovkou strojvedoucích, kteří mají odbornou způsobilost pro provoz pod dohledem ETCS.
Zároveň pokračuje montáž vozidlových částí ETCS na hnací vozidla Českých drah. V aktivním režimu sw-on schopných jízdy pod dohledem ETCS je již cca 50 vozidel. Jedná se o lokomotivy řady 162 WTB, 362, 362 WTB a elektrické jednotky řady 650.2. U řady 844 RegioShark byla dokončena prototypová zástavba a nyní se realizuje schvalování a příprava zkušebního provozu. Další projekty doplnění ETCS na současná vozidla jsou v různém stupni rozpracovanosti a postupně jsou dodávány také nová vozidla, která mají systém ETCS zastavěný již od výrobce.