Právě ukončený Evropský týden mobility vyzdvihl význam městské hromadné dopravy. Její podobu určují i kolejová vozidla, autobusy a trolejbusy Škoda Group, které se v evropské konkurenci čím dál dravěji prosazují. Pomáhá jí v tom letitá znalost řemesla, vlastní design a významné pokroky v implementaci nových technologií a chytrých řešení.
Udržitelná doprava znamená v kontextu evropských měst dopravu veřejnou. Čistější ovzduší a vzdušnější ulice jsou díky městské hromadné dopravě dosažitelným cílem. Z dílen Škoda Group v České republice a ve Finsku vyjíždějí vlaky, tramvaje, soupravy pro metro, autobusy a trolejbusy do celého světa. V Evropě na ně spoléhá více než 80 měst.
Evropská města jsou známá svou krásou a bohatou historií. Úzké uličky, zatáčky a rozdílná úroveň terénu však představují pro dopravní prostředky výzvu. Úspěch v takových městech vyžaduje spíše individuální přístup než univerzální řešení. Výhodou Škoda Group je, že celý výrobní proces realizuje od A do Z, díky čemu dokáže vozy přizpůsobovat každému městu na míru.
Dopraví prostředky v ulicích ovlivňují ráz měst. I proto má Škoda Group vlastní designérský tým. „Pro nejnovější řady produktů značky Škoda je typická černá maska plynule navazující na čelní sklo. Tento prvek v sobě obvykle ukrývá světlomety,“ popisuje šéf designérského týmu Tomáš Chludil rozpoznávací znaky jeho produktů a pokračuje komentářem k trendům, které se z pohledu cestujících do designu hromadných dopravních prostředků v posledních letech propsaly nejvíce: „Nízkopodlažní vozy jsou dnes již standardní řešení, které má za sebou velký vývoj zejména v oblasti podvozku. Interiéry jsou tak více přístupné všem, přibývá také multifunkčních prostorů pro vozíčkáře, osoby s kočárky nebo velkými zavazadly. Velká okna umožňují dobrý výhled, zejména v turistických destinacích. Stále častější jsou také nabíječky pro osobní elektroniku nebo různé informační systémy a čidla zlepšující pohodlí cestujících a efektivitu přepravy.“
Zcela zásadním trendem v městské mobilitě je využívání chytrých technologií. Pomáhají koordinovat provozní operace v soupravě, stejně jako komunikovat s ostatními vozy či systémy pro řízení dopravy ve městě. Klíčovou hodnotou je bezpečnost. Škoda Group v loňském roce představila vlastní antikolizní systém. „Představte si před tramvají virtuální tunel, ve kterém systém detekuje všechny statické i dynamické překážky. V případě, že zaznamená překážku, u které je riziko vzniku kolize, upozorní zvukovým signálem řidiče. Pakliže ze strany řidiče nedojde k včasné reakci, systém automaticky aktivuje záchrannou brzdu,“ zjednodušuje Jiří Horáček, obchodní ředitel Digitalizace Škoda Group. Systém, který se v pilotní fázi testoval například v ulicích Tampere, detailně mapuje celou trať a je tak mnohem efektivnější. Natolik, že o něj mají zájem i ostatní výrobci kolejových vozidel.
„Tvoříme budoucnost. Věci a systémy, které ještě neexistují, ale za pár let na ně bude náš svět dopravy spoléhat,“ říká Jiří Horáček o práci vývojových týmů, kde se na denním pořádku skloňují termíny jako inteligentní depo nebo autonomní tramvaj.