Provoz Lanárny ŽDB Drátovna v Bohumíně dokončil prestižní zakázku pro jednu z nejznámějších dominant Prahy – Petřínskou rozhlednu. Bohumínská firma vyrobila speciální tažné lano pro lanovou dráhu táhnoucí soupravu po kolejích, která je dlouhá téměř 400 metrů a vyváží turisty na vrchol rozhledny Petřín. Expedice lana v hodnotě několik set tisíc korun proběhla na začátku minulého týdne.
„Pro Petřínskou rozhlednu dodáváme lana v pravidelných intervalech již více než 50 let. Kromě tažných lan ještě brzdná lana,“ říká předseda představenstva ŽDB Drátovna Petr Adamek s tím, že lana bohumínská společnost dodává přes českého partnera, který bude lano instalovat a zajišťuje následnou inspekci a případný servis.
Šestipramenné lano s polypropylenovou duší o délce 600 metrů, průměru 35,5 milimetru, vyrobili bohumínští pracovníci lanárny během dvou týdnů. Expedice z Bohumína do Prahy trvala zhruba čtyři hodiny.
Dodávka lan pro Petřínskou rozhlednu představuje další z prestižních zakázek provozu Lanárny společnosti ŽDB Drátovna, která je dceřinou firmou Třineckých železáren. Zaměstnanci lanárny v minulosti vyrobili několik speciálních lan pro evropská horská střediska, například v roce 2020 dodali speciální tažné lano pro lanovku ze Skalnatého plesa na Lomnický štít nebo o rok později dodali lano pro novou lanovku v areálu Červenohorského sedla v Jeseníkách.
Petřínská lanovka je něco mezi výtahem a vlakem. Visí na laně, ale zároveň souprava jede po kolejích. Je hojně navštěvovaným výletním místem, z horní stanice se otevírá překrásný pohled také na Pražský hrad. Délka lanové dráhy je 510,4 metru, převýšení 130,45 metru. Svůj provoz zahájila v roce 1891, její pohon byl tehdy na vodní převahu. V roce 1965 došlo na Petříně k rozsáhlým sesuvům půdy, které trať lanovky zničily. Znovu se lanovka rozjela po dvacetileté přestávce v roce 1985.