Na konci října 2023 provedla VÚKV a.s. měření aerodynamických efektů v tunelu Deboreč v rámci testů Správy železnic, při kterých se prověřovalo chování mostních konstrukcí při jízdě rychlostí až 190 km/h na nedávno dokončeném úseku IV. koridoru mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora.
Při zkouškách byla využita měřicí souprava sestavená z elektrické lokomotivy Vectron 193.901 Správy železnic, osobního vozu Bmz245 a jídelního vozu WRmz817, ve kterém bylo umístěno měřicí a záznamové zařízení VÚKV a.s. Oba vozy Českých drah mají povolenou nejvyšší rychlost 200 km/h. Proběhlo měření tlakových změn vně a uvnitř vozidla při průjezdu uvedeným tunelem. Jeho délka je 660 m, nachází se ve sklonu 11 ‰ a částečně v oblouku o poloměru 1 402 m. Vjezd vozidla do tunelu je spojen se vznikem a šířením tlakových vln, které jsou doprovázeny prudkým poklesem nebo nárůstem tlaku.
Tyto tlakové změny působí na vozidla a samozřejmě i na vybavení tunelu – dveře, rozvaděče apod. Zajištění bezpečného provozu na železnici vyžaduje jejich zohlednění při návrhu konstrukcí. Tlakovým změnám, které pronikají do interiéru vozidla, jsou vystaveni i cestující, kteří je mohou zaznamenat jako nepříjemné pocity v uších. Tento tzv. tlakový komfort cestujících se promítá do atraktivnosti železniční dopravy. Zjištěné poznatky budou vyhodnoceny pro použití při vývoji nových vozidel a návrhu dalších tunelů včetně aplikací na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h.