České dráhy se tento víkend oficiálně rozloučily s „Tornády“, elektrickými jednotkami řady 460. Cestujícím v Čechách, na Moravě a ve Slezsku budou sloužit už jen moderní, klimatizované a bezbariérové vlaky CityElefant nebo RegioPanter.
Prototyp elektrické jednotky řady 460, tehdy označené jako řada EM 488.0 (podle tzv. Kryšpínova označení vozidel ČSD s významem: EM jako elektrická motorová jednotka, 4 hnací nápravy, 8+3×10 = max. rychlost 110 km/h, 8+10 = 18 tun na nápravu) vyjel z Vagonky ve Studénce v roce 1971. Elektrickou výzbroj dodával podnik MEZ Vsetín.
Sériová výroba se uskutečnila v letech 1974 až 1978. Každá jednotka se skládala ze dvou čelních motorových vozů se čtyřmi hnacími nápravami a trojicí vložených vozů. Celý vlak měl délku 122,5 metru, hmotnost až 294 tun, kapacitu 336 míst k sezení a výkon 2 000 kW. Maximální rychlost je 110 km/h a napájecí soustava 3 kV DC. Bylo vyrobeno celkem 43 jednotek.
V letech 1970 až 1971 se vyráběla obdobná jednotka řady 560 (SM 488.0) pro soustavu 25 kV 50 Hz AC, která byla v provozu např. v okolí Brna a Bratislavy. Jejich provoz u ČD byl ukončen již před několika lety. Elektrické jednotky řady 460 jezdily v severních Čechách, zajížděla z Ústí nad Labem až do Prahy, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku a na Slovensku v okolí Košic a krátce také na západě Slovenska v okolí Žiliny. Poslední linkou s pravidelným nasazením se stala trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.
Letošní rok je ve znamení velkého střídání generací na železnici. Plánuje se ukončení dalších starších vozidel Českých drah. Letos dojezdí například lokomotivy řad 150.2, 151 a 371.