Cestující v Pardubicích už mohou využívat moderní nástupiště, která jsou pohodlně dostupná výtahy a eskalátory. Některé vlaky navíc začnou zajíždět na novou zastávku, která je blíž centru krajské metropole. Jde o výsledek dvou staveb, které dnes slavnostně ukončila Správa železnic na pardubickém hlavním nádraží. Modernizace začala v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 miliardy korun. Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží.
Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zastaví stovky dálkových a regionálních vlaků. „Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ říká předseda vlády Petr Fiala.
Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. Jejich délka se pohybuje od 124 do 436 metrů. Správa železnic současně zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici designové lavičky a koše. Celkovou obnovou prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla.
„Pardubické hlavní nádraží tvoří pomyslnou bránu do celých východních Čech, denně jím projde na dvacet tisíc cestujících. Dlouhodobě rostoucí obliba vlakových linek z Pardubic nejen do Prahy ukazuje, že lidé oceňují rychlost a spolehlivost, kterou železnice nabízí. Modernizace celého uzlu pomůže dále zvýšit její atraktivitu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Pardubický uzel je významný i z hlediska evropské železniční dopravní sítě. Lepší spojení na trase Praha – Brno – Břeclav je důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. Celkovou modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří miliard korun. Evropský příspěvek zajistí cestujícím vyšší bezpečnost, lepší dostupnost a kvalitu při cestování vlakem,“ řekla vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Monika Ladmanová.
Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi.
Velkou novinkou pro obyvatele a návštěvníky města je nová zastávka Pardubice centrum. „Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Provoz na ní zahájíme 9. června, budou sem zajíždět všechny vlaky od Hradce Králové a v dopravní špičce také od Chrudimi,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Novou zastávku tvoří 140 metrů dlouhé oboustranné nástupiště vybavené dvěma přístřešky. Cestující se na zastávku dostanou dvěma bezbariérovými vstupy, a to z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.
Stavební ruch na pardubickém hlavním nádraží ale zcela neutichne. Začíná totiž druhá část rekonstrukce tamní rozsáhlé, památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu, který dnes slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic, přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je také instalace fotovoltaické elektrárny.
V odbavovací hale se po dokončení stavby zlepší služby pro cestující, současně dojde k úpravě veřejných toalet. Komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění drážního provozu. Stavbaři provedou dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s kompletní rekonstrukcí bytového domu. První rok se bude rekonstruovat východní křídlo a polovina haly, následně se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední přijde na řadu bytový dům.