Škoda Group zahájila modernizační práce na göteborských tramvajích typu M31. Cílem projektu pro švédského dopravce Västtrafik AB je zajistit spolehlivý a bezpečný provoz tramvají a zlepšit komfort řidičů i cestujících. Modernizace tramvají budou probíhat v ostravské výrobním závodě Škoda Group až do roku 2028.
Současně se zahájením prací skupina představila i vizualizaci s konečnou podobu designu, který umožní modernizaci tramvají a současně si zachovají svou původní tvář. Novým lakováním se přiblíží podobě současného vozového parku dopravního podniku.
Göteborský dopravce Västtrafik nyní provozuje 79 tramvají typu M31. Projekt, který bude probíhat do roku 2028, zahrnuje modernizaci všech zmíněných tramvají, původně vyrobených v letech 1984 až 1986. Tyto tramvaje prošly v minulosti několika modernizacemi, včetně významných oprav právě v ostravském závodě Škodovky v letech 2011 až 2017.
„Tramvaje u nás v ostravském závodě projdou poměrně komplexní modernizací, která zahrnuje nové dveřní systémy, moderní elektrohydraulický brzdový systém, vylepšené vytápění pro cestující a klimatizaci pro řidiče, přičemž technická řešení byla navržena tak, aby odolala náročným klimatickým podmínkám Göteborgu. Aktuálně máme v naší výrobě celkem čtyři tramvaje. První vozidla již podstupují počáteční modernizační práce. První prototypová tramvaj je fázi lakování a připravujeme se na kompletační práce, u dalších vozidel probíhá úprava a oprava karoserie,“ uvedl Jan Gutovský, Head of Project Management ve Škoda Group.
„Vylepšení výrazně zvýší bezpečnost, spolehlivost a komfort vozidel, prodlouží významně jejich životnost a zajistí cestujícím v Göteborgu lepší zážitek z cestování. První tramvaje budou zákazníkovi předány do konce letošního roku. Máme radost, že můžeme modernizovat tramvaje pro další evropské město a pomáhat tak dotvářet ráz metropole,“ doplnil Marek Král, Sales Area Director ve Škoda Group.
Škoda Group má bohaté zkušenosti s výrobou tramvají a vlaků pro drsné severské klimatické podmínky, zejména díky svým aktivitám ve Finsku. Tyto zkušenosti využije i při modernizaci tramvají, které musí odpovídat nárokům göteborského klimatu.
Jednou z připravovaných změn je instalace nového moderního elektrického dveřního systému, který nahradí starý pneumatický systém. To zahrnuje mimo jiné i nové nástupní schůdky a výstražná LED světla pro zvýšení bezpečnosti. Mechanický brzdový systém bude nahrazen moderním elektrohydraulickým systémem, což rovněž povede ke zvýšení bezpečnosti. Nová nástupní rampa pro osoby se sníženou schopností pohybu je navržena tak, aby odolala severským podmínkám a zajistila spolehlivost i v nepříznivém počasí.
Renovována bude i kabina řidiče, ve které budou umístěny LED ovládací prvky dobře viditelné i ve slunečním světle, jež zlepší celkové prostředí pro obsluhu vozidla. Zároveň ale bude zachována původní ergonomie a přístupnost všech ovládacích prvků. Řidiči se dočkají i nového a účinnějšího systému chlazení a vytápění přímo uvnitř kabiny. A opravy se týkají i salonu pro cestující. Jedná se například o nové potahy sedadel či instalaci LED osvětlení. Dojde také ke změně uspořádání sedadel a vylepšení vytápění ve vozidle.
Práce provedené v rámci modernizace zajistí, že tramvaje zůstanou provozuschopné minimálně dalších 15 let s garancí náhradních dílů.