Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
„Investorský den byl pro domácí a zahraniční investory jasnou zprávou o tom, že zahájení výběrového řízení na koncesionáře pro tento důležitý projekt je již blízko. Základní parametry projektu budou vycházet z úspěšné realizace dálnice D4 formou PPP, se zohledněním železničních specifik. Investoři tak mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ přiblížil ministr dopravy Martin Kupka.
První železniční PPP projekt se týká modernizace úseku z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla, včetně výstavby multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc. „Naším cílem je, aby v roce 2030 bylo možné dojet vlakem z centra Prahy až na Letiště Václava Havla. Chceme tak zlepšit dopravní obslužnost, snížit hluk i emise CO2 a tomu podřizujeme veškeré kroky, včetně hledání alternativních zdrojů financování,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře ještě před Vánoci letošního roku. Zadávací řízení začne kvalifikační fází, kde budou muset uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Následně zadavatel vyhodnotí předloženou kvalifikaci a vybere postupující do dalšího kola.
„Naší účastí na poradenství pro Správu železnic cílíme na profesionálně nastavenou a transparentní soutěž, která přiláká široké portfolio dostatečně kvalifikovaných uchazečů, kteří prokáží nejen svou schopnost udržitelně realizovat projekt po technické stránce, ale také schopnost zajistit pro něj financování,“ přiblížil roli EBRD Marcos Martinez, ředitel odboru poradenských služeb PPP. Úspěšná realizace pilotního PPP projektu by měla otevřít dveře pro využití tohoto modelu i v dalších železničních projektech, včetně vysokorychlostních tratí.
„Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. Vybudování chybějícího železničního spojení mezi Nádražím Veleslavín a hlavním pražským letištěm bude mít pozitivní dopad pro Pražany, ekonomiku hlavního města i celé země. Současně pomůže turismu, umožní výrazný kapacitní rozvoj letiště na Ruzyni a pozitivně dopadne i na životní prostředí a dekarbonizaci. Celý projekt je z mnoha důvodů unikátní, například tím, že je v jednání zapojení několika bank, včetně Evropské investiční banky nebo Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Jsem velmi hrdý, že jsou experti Deloitte u toho a že tento důležitý počin pomůžeme dovést k úspěšné realizaci v co nejkratším možném čase, ale nikoliv na úkor kvality,“ dodal k projektu Miroslav Linhart, vedoucí partner Deloitte Advisory.