České dráhy vyhlašují výběrové řízení na sériovou modernizaci až 52 osobních vozů pro regionální vlaky řady Bdmtee. Vítěz tendru získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na modernizaci dalších 36 vozů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji nebo jinde v rámci České republiky. Při modernizaci dostanou vozy zcela nový komfortní interiér, informační systém a projdou technickou revizí.
„Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro obchod a doplňuje podrobnosti: „Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná.“
Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla, nebo místa pro jízdní kola a kočárky.
Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Nástupní dveře budou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním. V prostorech pro cestující budou dále doplněna tlačítka „zastávka na znamení“. Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, budou nahrazena polospouštěcími.
Při rekonstrukci vozů bude dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem. Nové budou podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze budou podle provedení také 4 (v případě služebního oddílu) nebo 6 míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku. Napájení bude zajištěno novým typem centrálního zdroje energie (CZE). U ostatních celků nepodléhajících modernizaci bude provedena oprava vyššího stupně.
V současné době se dokončuje prototyp sériového provedení, který bude v létě nasazen do provozu v Pardubickém kraji. Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Bautzenu v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagón pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu.