Výsledky podniků českého železničního průmyslu za rok 2014 potvrdily trend předcházejících let. Výrazně rostl export a díky tomu se celkový obrat firem mírně zvýšil na 84 miliard korun. Jak zaznělo na Valné hromadě ACRI, která se uskutečnila ve středu 11. března v zasedací místnosti Ministerstva dopravy ČR, podařilo se udržet objem výroby a zaměstnanost. V letošním roce bude asociace pokračovat v naplňování přijaté strategie se zacílením na kohezní politiku nového programovacího období, dokončení 4. železničního balíčku a rekodifikace Zákona o drahách.
„K stabilním výsledkům našeho odvětví aktivně napomohlo svou činností i ACRI. Mezi nejvýznamnější milníky a pozitiva loňského roku patří především úspěšné realizace několika akcí: Žofínského fóra na téma železniční doprava, ekonomické diplomacie v Turecku a Rusku, Národní vlak do Berlína a prezentace na InnoTransu 2014,“ uvedl předseda předsednictva ACRI Tomáš Ignačák na Výroční valné hromadě ACRI.
Činnost ACRI se opírá o tři základní pilíře: lobbing, proexportní podporu a centrum technické normalizace. „V loňském roce asociace svou činností potvrdila, že se stala aktivním sdružením, respektovaným a uznávaným představitelem a partnerem v oboru v České republice i v zahraničí. ACRI se účastní odborných debat Evropské komise týkající se 4. železničního balíčku a je dlouhodobě aktivní na zasedáních UNIFE,“ konstatovala generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská. Uskutečnilo se také setkání se senátory z Podvýboru pro dopravu a energetiku Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, na kterém se zákonodárci seznámili se studií Česká železnice.
Valná hromada stanovila zásadní cíle asociace pro rok 2015. Především se zaměří přípravu kohezní politiky pro nové programovací období po roce 2014 s cílem maximalizovat podporu oblasti modernizace a rozvoje železniční a kolejové dopravy v ČR. Druhou oblastí je dokončení přípravy rekodifikace nového Zákona o drahách. V neposlední řadě je nutné finalizovat čtvrtý železniční balíček, který se bude zabývat liberalizací trhu v domácí osobní dopravě nebo postavením regulátora trhu na národní a evropské úrovni. Čtvrtou oblastí jsou evropské normy a technické specifikace pro interoperabilitu (TSI).
Kromě výhledů do příštích let, je rok 2015 pro asociaci příležitostí podívat se do historie. ACRI totiž existuje právě dvacet let. Proto iniciovala a zastřešuje knihu o sto osmdesáti leté historii železničního průmyslu. Na přípravě se podílí kolektiv autorů včele s železničním historikem Karlem Zeithammrem. Část publikace bude zahrnovat i současnou produkci firem ACRI.
Účastníky valné hromady pozdravili ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR Jindřich Kušnír, náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb, ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah Rostislav Novák a Ondřej Fanta, náměstek pro sekci provozně-technickou Drážního úřadu.
Valná hromada přijala nové firmy: SKD TRADE, a.s. , SVÚM a.s. , MBtech Bohemia s.r.o. a 4RAIL, a.s. a vzala na vědomí ukončení členství Faiveley Trasport LEKOV, a.s.
Výroční valná hromada ACRI 11.3.2015