Pololetní výsledky Skupiny České dráhy byly negativně ovlivněny pandemií COVID-19, kdy došlo v důsledku opatření proti šíření nemoci ke snížení mobility obyvatelstva i přepravy zboží po železnici. V obou hlavních segmentech podnikání výrazným způsobem poklesly tržby. Skupina tak podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) uzavřela pololetní hospodaření se ztrátou 1,98 miliardy korun.
Pandemie COVID-19 se zásadně dotkla osobní dopravy. „Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 procent. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace, nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Podle jeho slov postupné uvolnění restrikcí sice následně vedlo k oživení zájmu o cestování, na loňské počty zákazníků, ani tržby se ale ČD nedostaly. Zejména pak v mezinárodní dopravě, kde citelně chybí zahraniční turisté. „Za celé pololetí jsme přepravili 59,8 milionů zákazníků, což je meziročně přibližně o třetinu méně. Klesla také průměrná přepravní vzdálenost na jednoho cestujícího, která byla v prvním pololetí 43 kilometrů, i celkový přepravní výkon. V součtu najeli zákazníci Českých drah během prvních šesti měsíců roku 2,56 miliardy kilometrů. Segment osobní dopravy skončil v důsledku koronavirové krize ztrátou 1,92 miliardy korun,“ doplnil Václav Nebeský.
Stejně tak se musel s pandemií koronaviru vypořádat segment nákladní dopravy. V některých komoditách se přepravy na čas téměř zastavily. Příkladem může být přeprava pro automobilový sektor nebo chybějící kontejnery z a do Číny. Utlumení průmyslové výroby v České republice i v zahraničí způsobilo pokles přeprav také u dalších komodit. Díky úsporným a racionalizačním opatřením se za prvních šest měsíců roku podařilo udržet kladný provozní výsledek segmentu nákladní dopravy, nicméně stejně jako v případě osobní dopravy skončilo jeho hospodaření ztrátou 44 milionů korun. Navzdory koronavirové krizi pokračuje společnost ČD Cargo dál v úspěšné expanzi na zahraniční trhy. Na vlastní licenci již realizuje výkony ve všech sousedních zemích, tedy v Polsku, Rakousku, Německu a na Slovensku, což zvyšuje stabilitu a odolnost Skupiny ČD.
Ke snížení ekonomických dopadů využily ČD programy Antivirus a COVID a příznivějšího hospodářského výsledku se snaží dosáhnout hledáním vnitřních rezerv a zaváděním úsporných a racionalizačních opatření. Například v oblasti snižování režijních či personálních nákladů. „Obě největší společnosti Skupiny ČD dál pokračují v obnově vozidlového parku a zkvalitňování služeb. Například v osobní dopravě patří k největším probíhajícím investicím nákup netrakčních souprav push-pull, dvouvozových bezbariérových jednotek RegioPanter, dodávka 50 moderních osobních vozů pro expresní dopravu a v neposlední řadě modernizace osobních vozů. K investicím do vozového parku dochází průběžně také v nákladní dopravě, kde jde o základní a nezbytnou podmínku probíhající expanze v zahraničí,“ uzavírá Václav Nebeský.