Společnost AŽD Praha začala osazovat i svou druhou trať Kopidlno – Dolní Bousov moderními technologiemi. Hotovo má být příští rok. Trať bude testovací, počítá se mimo jiné i se zkouškami vlaků bez strojvedoucích.
AŽD Praha koupila dvě tratě v roce 2016 od Správy železnic, která je prodávala jako nepotřebné. Takzvanou Švestkovou dráhu (Čížkovice – Obrnice) vylepšila AŽD natolik, že se na ni loni v prosinci vrátil každodenní pravidelný provoz osobních vlaků. Trať z Dolního Bousova do Kopidlna zůstávala zatím spíše mimo hlavní zájem, aktuálně se využívá zejména pro turistické vlaky.
Vedle samořiditelných vozidel chce firma na trati zkoušet i další systémy, například systém traťového souhlasu D3 nebo přejezdové zabezpečení. V rámci úprav se Dětenice stanou právoplatnou dopravnou s místním řízením. Nyní je zde nainstalováno stavědlo typu ESA 33 s potřebnými venkovními prvky. Řízení bude moci být přeneseno a řízeno bezpečně i z aplikace na mobilních telefonech či tabletech výpravčích AŽD – je třeba ale upozornit, že jízdy vlaků jsou mimořádné a na trati není objednána pravidelná doprava – tedy i řízení vlaků je jednoduché.
Po uzavření dohody se Správou železnic bude moci být trať řízena také z dopraven Správy železnic Kopidlno a Dolní Bousov a to „vzduchem“, tedy vzdušnou datovou komunikací přes veřejného operátora. Na trati bude touto formou instalováno a zkoušeno zařízení Systém traťového souhlasu D3, který má AŽD již vyvinut právě na tratě provozované podle předpisu D3. Zásadní je právě přenos bezpečných datových informací přes veřejného operátora, kdy odpadá kabelizace podél trati a složitosti ve veřejnoprávních projednáváních.
Na trati budou zkoušeny nové systémy jednoduchých přejezdových zabezpečovacích systémů AŽDAK1S. Část tratě bude oplocena, vybavena potřebnými technologiemi a připravena pro testování samořiditelných vlaků bez strojvůdce.