Největší obráběcí centrum v Evropě za zhruba 100 milionů
korun začalo sloužit v ostravské společnosti Škoda Vagonka, která právě
oslavila 120 let od založení. Dceřiná firma skupiny Škoda Transportation uvedla
do provozu unikátní stroj, díky kterému může obrábět obří nadrozměrné hliníkové
díly. Celkem 360 tun vážící zařízení o délce padesát a šířce deset metrů bude v
Ostravě sloužit k výrobě železničních vozidel pro zákazníky v tuzemsku i
zahraničí. Firma tím výrazně navýší kapacitu výroby a zefektivní produkci
nových vlaků.
„Rozvoj a inovace naší výroby jsou pro nás v této době klíčové. Nové obráběcí
centrum nemá svými rozměry konkurenci a umožní nám pracovat mnohem efektivněji
jednak s ohledem na čas, ale i na náklady. V posledních letech se nám pod novým
vlastníkem, skupinou PPF skutečně daří, a proto investujeme do podniků nejen v
naší ostravské Škodovce, ale i v Plzni a v Šumperku. V Ostravě zdvojnásobíme nejen
výrobní plochu, ale také počet zaměstnanců, který vzroste ze 450 na 900,“ říká
předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Obráběcí centrum, které škodovácké firmě dodala česká firma Strojírna Tyc, je
nejmodernějším a největším zařízením svého druhu v Evropě. Rozměry jsou
ohromující – jen délka samotného stroje dosahuje téměř padesáti metrů a
maximální rozměr obrobku, který může stroj pojmout, bude 39 × 4,5 metrů,
přičemž přesnost obrábění se bude odehrávat v řádech setin milimetru. Obráběcí
centrum tvoří dva na sobě nezávislé portály se souvisle řízenou 5osou hlavou až
12 000 otáčkami za minutu.
„Nové obráběcí centrum zvýší kapacitní možnosti firmy v obrábění nadrozměrných
dílů na dvojnásobek. Díky tomu budeme například nově obrábět až 28 metrů dlouhé
hliníkové svařence a podsestavy širokorozchodných skříní pro projekty vozidel
určených například pro Lotyšské dráhy,“ dodává generální ředitel a předseda
představenstva Škody Vagonka Martin Bednarz.
Nové obráběcí centrum ve výrobní hale ostravské Vagonky zabírá plochu velkou
jako polovina olympijského bazénu. Při výstavbě bylo nutné vykopat tisíc kubíků
zeminy, což představuje zhruba 150 nákladních aut materiálu. Stavebníci při
budování základu využili 700 kubíků betonu a 40 tun armatury a výztuží.
Největším počinem však bylo zasadit 138 zatloukaných betonových pilotů do
hloubky devíti až jedenácti metrů. Odolnost základů pro usazení stroje
prověřily zátěžové deformační zkoušky.
Instalace unikátního stroje je součástí rozsáhlého investičního projektu „Nová
Vagonka“. „Celková investice dosahuje částky téměř jedné miliardy korun.
Připravujeme se tím na významný růst objemu výroby, které budeme realizovat
díky novým kontraktům na dodávku elektrických jednotek,“ říká Martin Bednarz.
Díky rozšíření areálu a rozsáhlým investicím ve společnosti Škoda Vagonka
výrazně vzroste počet smontovaných vozů za měsíc a pětinásobně vzroste výroba
hrubých hliníkových staveb.
Firma bude v nejbližší době pracovat především na jednopodlažních elektrických
jednotkách pro zákazníky v České republice, Slovensku nebo Lotyšsku a push-pull
soupravách pro Moravskoslezský kraj. Do Ostravy se navíc bude koncentrovat
technologické know-how v oblasti řídících, multimediálních a diagnostických
systémů dceřiné společnosti Škoda Digital.