Centrální komise Ministerstva dopravy schválila Studii
proveditelnosti Nového železničního spojení Praha – Drážďany. Na základě tohoto
koncepčního dokumentu se nyní bude odvíjet příprava této větve budoucí sítě
rychlých spojení.
Studie prokázala proveditelnost trati, jejíž první úsek vedoucí z Prahy k
Litoměřicím bude sloužit čistě pro osobní dopravu s maximální rychlostí až 320
km/h. Úsek přes České středohoří a dále do Německa budou využívat i nákladní
vlaky, díky tomu se uleví provozu v sevřeném údolí Labe. V tunelu pod Českým
středohořím budou proto osobní vlaky jezdit rychlostmi do 250 km/h a v
Krušnohorském tunelu 200 km/h. V něm se počítá mimo vlaků s cestujícími i s
provozem až 150 nákladních vlaků denně.
Nové železniční spojení Praha – Drážďany je součástí sítě TEN-T a napojí Českou
republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici. Jeho vybudováním dojde
k zásadnímu zkrácení cestovních dob nejen v mezinárodní dopravě. Mezinárodní
expresní vlaky budou z Prahy v centru Ústí nad Labem za 25 minut a z Ústí nad
Labem v Drážďanech za dalších 26 minut. Vnitrostátní rychlíky pak budou díky
vysokorychlostní trati na své cestě z Prahy zastavovat v novém terminálu na
okraji Roudnice nad Labem už za 19 minut a do Lovosic nebo Litoměřic dorazí do
32 minut.
Významnými stavbami na nové trati budou právě terminály na okraji Roudnice nad
Labem a v centru Ústí nad Labem, na
jejichž podobu a podobu jejich okolí budou vypsány architektonicko-urbanistické
soutěže. Dalšími významnými prvky budou Středohorský tunel o délce asi 18
kilometrů a Krušnohorský tunel o délce nejméně 26 kilometrů (z toho 11,7
kilometrů na českém území). Jeho příprava probíhá ve spolupráci s německým
správcem drážní infrastruktury – společností DB Netz AG. V rámci této
spolupráce byl již vybrán dodavatel projektového řízení a v současnosti probíhá
hodnocení nabídek dodavatelů na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.