Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) se spojilo s českým železničním dopravcem Českými drahami a správcem infrastruktury Správou železnic, aby uspořádalo akci zaměřenou na stav vysokorychlostní železnice v Evropě. Debatu, kterou zorganizovalo české předsednictví v Radě EU, zahájil ministr dopravy ČR Martin Kupka. Česko v současné době připravuje velký projekt vysokorychlostní železnice spojující region střední a východní Evropy (CEE) a pokládá důležitý základ pro širší evropskou vizi propojení všech velkých evropských měst vysokorychlostní železnicí.
![](https://acri.cz/wp-content/uploads/GDL_9935-1024x683.jpg)
Vysokorychlostní železnice představuje atraktivní vyhlídku na posílení nabídky mezinárodní železniční osobní dopravy, která je často vnímána jako stagnující ve srovnání s nárůstem letecké dopravy v posledních desetiletích. Je také uznána ve strategii EU pro inteligentní a udržitelnou mobilitu, která stanoví ambiciózní cíle zdvojnásobení vysokorychlostní železniční dopravy do roku 2030 a její ztrojnásobení do roku 2050. Současnou síť však tvoří především „národní vysokorychlostní ostrovy“ v necelé polovině členských států EU. Přestože bylo dosud dosaženo mnoha úspěchů na národní úrovni (spojení Paříž-Lyon, Milán-Řím, Barcelona-Madrid a Berlín-Mnichov), roste potřeba vytvořit vysokorychlostní síť EU.
Jedním z klíčových infrastrukturních projektů, které budou součástí této evropské vysokorychlostní sítě a TEN-T, je plán Česka propojit Berlín, Prahu, Brno a Vídeň/Budapešť, respektive Vídeň/Budapešť, Bratislavu, Brno, Ostravu, Katovice a Varšavu. Projekt přinese mnoho výhod: kromě lepšího spojení v osách východ-západ a sever-jih umožní propojit hlavní města regionu střední a východní Evropy za dvě hodiny, zkrátit celkovou dobu cestování na polovinu, vyrovnat regionální rozdíly, snížit závislost na ropě, vytvořit příležitost pro jednotný technologický trh a prostor pro výzkum a inovace a výrazně zvýšit kapacitu nákladní dopravy na stávající infrastruktuře. Díky projektům Via Vindobona a Rail Baltica se také střed Evropy s jižní a jihovýchodní Evropou.
![](https://acri.cz/wp-content/uploads/GDL_9846-1024x683.jpg)
Takové projekty vysokorychlostní železnice musí najít správnou podporu pro vytvoření evropské vysokorychlostní sítě spojující evropská hlavní města, hlavní městské uzly a letiště. Zdvojnásobení vysokorychlostní železniční dopravy do roku 2030 si vyžádá minimálně 75procentní nárůst současné délky sítě 11 526 km. Probíhající revize nařízení o TEN-T musí být využita jako příležitost a pomoci umožnit přechod k udržitelným druhům dopravy, jako je železnice, tak k dosažení cílů Evropské zelené dohody.
„Vysokorychlostní železnice představuje budoucnost evropského cestování. Proto je rozvoj vysokorychlostních tratí revizí nařízení TEN-T jednou z našich hlavních dopravních priorit během českého předsednictví v Radě Evropské unie. Musíme překonat národní vysokorychlostní ostrovy a vybudovat skutečně celoevropskou síť vysokorychlostního spojení. V tomto ohledu je nejdůležitější spojnicí v regionu střední Evropy Via Vindobona, která umožní rychlé a pohodlné cestování mezi středoevropskými metropolemi Prahou, Berlínem a Vídní,“ řekl na setkání český ministr dopravy Martin Kupka.
![](https://acri.cz/wp-content/uploads/GDL_0122-1024x683.jpg)
„Evropské železnice jsou povolány k tomu, aby udělaly obrovský krok kupředu k tomu, aby byly moderní, vysokorychlostní, digitální, ale také aby byly odolnou páteří infrastruktury schopné provozu i za těch nejtěžších podmínek. To by mělo být zohledněno v rámci legislativy EU a vývoje TSI a samozřejmě ve finančním rámci EU, zejména při plánování CEF 2 a CEF 3,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle Michala Krapince, generálního ředitele Českých drah je železnice nejefektivnějším a nejekologičtějším způsobem dopravy. „Význam železnice, která je právem považována za jeden ze základních pilířů fungujícího státu, by neměl být podceňován, neboť je také cesta k dosažení klimatické neutrality; to je důvod, proč nám železnice slibují lepší budoucnost na naší planetě,“ upozornil.
![](https://acri.cz/wp-content/uploads/GDL_0007-1024x683.jpg)
„Rozvoj celoevropské vysokorychlostní železniční sítě je způsob, jak přinést kontinentální cestování do budoucnosti: rychlé, pohodlné, cenově dostupné a udržitelné spojení mezi velkými evropskými městy umožní snížit emise z letů na krátké vzdálenosti, rozšíří se trhy práce a integrují regionální ekonomiky. Revize nařízení o TEN-T to musí vzít v úvahu a CER vyzývá všechny tvůrce politik, aby sdíleli ambice železničního sektoru,“ dodal výkonný ředitel CER Alberto Mazzola.