Zavedení digitálního automatického spřáhla (dále jen DAC) je jedním z nástrojů pro zvýšení výkonnosti a efektivity železniční nákladní dopravy v rámci evropského železničního systému, nicméně je nutné vnímat ekonomickou náročnost a přidanou hodnotu pro subjekty, které budou odpovědné za zavádění opatření v dopravním systému. Vyplývá to ze stanoviska resortu dopravy k tomuto kroku.
Podle něj musí zavedení DAC vést ke zvýšení konkurenceschopnosti a bezpečnosti železniční dopravy vůči ostatním druhům dopravy, což v současné době není zcela zřejmé. Pro případný přechod k DAC je proto zcela zásadní vyřešení všech dosud otevřených bodů a zároveň existence konečného a funkčního technického řešení DAC, které bude dostatečně otestováno v komerčním provozu železniční nákladní dopravy. Bez výše uvedeného, nelze stanovit termíny případného budoucího plošného „nárazového“ přechodu – tzv. „big bang“ či jiného typu zavádění DAC na trhu železniční nákladní dopravy.
Odkaz na dokument ministerstva dopravy je zde