Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS, do té doby je potřeba odstranit problémy, které se objevily ve zkušebním provozu. Shodli se na tom účastníci koordinační expertní skupiny, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka. „Během zkušebního provozu se spuštěným ETCS, především na trati Olomouc – Uničov, dochází k výpadkům, které jsou pravděpodobně souběhem více faktorů. O příčinách intenzivně jednáme s dodavateli přenosové sítě, RBC, vozidel, i palubních jednotek. Vzniklou situaci je třeba co nejrychleji vyřešit, abychom neohrozili vynaložené investice a termín výhradního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Z dosavadních zkoumání vyplývá, že problémy jsou v komunikaci mezi traťovou částí a vozidlovou částí systému ETCS. Expertní skupina se shodla, že v případě výpadku komunikace je potřeba okamžitě zajistit data z přenosové sítě a z daného vozidla, aby bylo možné vše vyhodnotit. Rychlost shromáždění potřebných dat u provozovatele infrastruktury bezprostředně po výpadku komunikace je zásadní.
„Je potřeba urychlit komunikaci mezi provozovatelem infrastruktury, dopravci a výrobci vozidel a dodavateli zařízení ETCS. Správa železnic s výrobci uzavře smlouvy, které budou garantovat rychlý přenos potřebných informací,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Shromážděná data bude průběžně vyhodnocovat tým techniků jednotlivých organizací a výsledky budou diskutovány na pravidelných koordinačních schůzkách pracovní skupiny ETCS. V prvních měsících příštího roku musí být plně rozběhnuty veškeré výměny dat včetně vstupů z dalších úseků s provozem ETCS tak, aby bylo možné na začátku března stanovit plán kroků do konce roku 2024.
„K zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS jsme se zavázali, dopravci vybavují svá vozidla tímto systémem tak, aby s nimi od roku 2025 byli schopni vyjet tratě s výhradním provozem, a není možné od tohoto ustupovat. Jsem rád, že se komunikace mezi všemi účastníky rychle rozběhla a od naší první schůzky v říjnu už byly uskutečněny důležité dílčí kroky,“ doplnil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků pro posílení bezpečnosti, automatizace provozu a digitalizace na železnici v celé Evropě. Touto jednotnou technologií je již vybaveno 903 kilometrů českých tratí a příprava pokračuje dál, aby mohl být spuštěn výhradní provoz na koridorech v roce 2025. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích v tuto chvíli pohybuje 639.