České dráhy převzaly další dvě lokomotivy Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL. Naplnil se tak letošní plán, který počítal s dodáním 12 strojů. Dalších 22 nových Vectronů dodá leasingová společnost Českým drahám v roce 2024. Rámcový kontrakt na pronájem až 50 moderních interoperabilních lokomotiv z produkce firmy Siemens Mobility tak bude naplněn.
„Intenzivně pokračujeme v přípravě na zavedení výhradního provozu ETCS na našich koridorech. Vedle retrofitů na stávajících vozidlech pořizujeme i nové lokomotivy a jednotky, které jsou již z výroby vybaveny pro provoz pod dohledem ETCS. Součástí našeho plánu je také pořízení nových lokomotiv Siemens Vectron. Po převzetí posledních letos plánovaných strojů jich nyní provozujeme už 39 a v roce 2024 plánujeme převzít dalších 22 strojů. Od 1. ledna 2025 tak pokryjeme potřebu provozu na všech koridorech provozovaných pod výhradním dohledem ETCS,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Hned od začátku nového jízdního řádu 2024 jsme nachystali pro lokomotivy Siemens Vectron 34 turnusových dní a denně ujede tato řada v našich službách přes 32 000 kilometrů. To jsou například tři čtvrtiny délky rovníku kolem Země. Největší denní běhy Vectronů překračují 1 300 kilometrů a jezdíme s nimi od Flensburgu na německo-dánských hranicích až po Budapešť,“ připomíná nasazení lokomotiv Siemens Vectron Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu.
České dráhy nyní provozují celkem 39 lokomotiv Siemens Vectron. Deset lokomotiv je pronajatých od společnosti ELL, 28 lokomotiv pochází z pronájmu u společnosti RSL a jeden stroj je v majetku Českých drah. Lokomotivy jsou doma v pražském depu ve Vršovicích. Nejvíce najeto mají nejdéle provozované lokomotivy z pronájmu od ELL. V průměru připadá na každou z těchto lokomotiv 1,7 milionu kilometrů, nejaktivnější z nich pak překročily proběh 1,8 milionu kilometrů.
Národní dopravce využívá lokomotivy Siemens Vectron v dálkové dopravě na spojích Berliner z Prahy do Flensburgu, Kielu, Hamburku a Berlína, Canopus do Lipska, Metropolitan do Budapešti, na vlacích Západní expres, Krušnohor a Slovácký expres z Prahy přes Plzeň do Chebu, z Chebu do Ústí nad Labem a z Ústí nad Labem do Prahy a také z Prahy do Starého Města u Uh. Hradiště. Lokomotivy jezdí také v čele vlaků Praha – Ostrava – Žilina, Bohumín – Varšava nebo Budapešť – Břeclav – Bohumín – Varšava.
Lokomotivy Siemens Vectron mají maximální rychlost 200 km/h a výkon 6,4 MW. Určeny jsou pro provoz na tratích s trakční soustavou 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Vybaveny jsou vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R. České dráhy je provozují na vnitrostátních linkách a na spojích do Německa, Polska, na Slovensko a do Maďarska. Vedle pronajatých lokomotiv si dalších 50 strojů do svého vlastnictví objednaly u společnosti Siemens Mobility v provedení pro rychlost 230 km/h.