Společnost Škoda Group získala zakázku v hodnotě 750 milionů Kč na generální opravu a částečnou modernizaci 43 vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení řady MVTV2 pro Správu železnic. Komplexní práce budou zahájeny letos v létě ve výrobním závodě v Šumperku, s prvními dvěma prototypy se počítá do konce roku 2025. Dokončení celého projektu je naplánováno na polovinu roku 2029.
„Velmi si vážíme důvěry, kterou nám Správa železnic projevila, když si nás vybrala k realizaci tohoto významného projektu. V Šumperku máme mnohaletou tradici v oblasti oprav a modernizace kolejových vozidel, a to včetně těchto speciálních typů. Naše předchozí zkušenosti chceme využít tak, abychom splnili očekávání zákazníka a prodloužili životnost vozidel na další léta. Hlavním cílem projektu je technické sjednocení této řady vozidel, což povede zejména ke zlepšení obsluhy, spolehlivosti a údržby,“ uvedl Aleš Měrka, Vice President Service CZ/SK and East ve Škoda Group.
„Oprava a modernizace vozidel řady MVTV2 je dalším krokem v naší strategii neustálého zlepšování infrastruktury a služeb. Vážíme si profesionálního přístupu a technologické odbornosti, kterou do projektu Škoda Group přináší. Tato spolupráce nejenže zvýší efektivitu a spolehlivost našich vozidel, ale také podtrhuje naši angažovanost v poskytování kvalitních a bezpečných železničních služeb v celé republice. Očekáváme, že modernizovaná vozidla přinesou významná zlepšení při údržbě infrastruktury a usnadní práci našim technikům v terénu,“ řekl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Zakázka zahrnuje kompletní opravu 43 vozidel řady MVTV2. Každé vozidlo bude rozebráno, všechny díly důkladně zkontrolovány a podle potřeby buď opraveny, nebo vyměněny. Po opětovném sestavení budou vozidla opatřena novým nátěrem. Kromě oprav projdou vozidla i částečnou modernizací. Instalována bude nová převodovka, která umožní jízdu rychlostí od 10 km/h, což je pro tyto stroje velmi důležité. Kromě toho bude systém palubního napětí převeden ze 48 V na 24 V. K této změně dochází kvůli kompatibilitě s dnes dostupnými komponenty, které jsou v železniční dopravě standardizovány na napětí 24 V. Při použití již zastaralého napětí 48 V chyběly náhradní komponenty. To si vyžádalo používání prvků 24 V s měniči, což způsobovalo komplikace při údržbě.
Oprava prvních dvou prototypů potrvá 18 měsíců. U sériové výroby se počítá s tím, že oprava každého vozidla zabere přibližně 6 měsíců. Na projektu se bude podílet přibližně 30–40 odborníků. V prvotní fázi se bude jednat o týmy techniků, technologů a nákupčích, kteří připraví veškerou dokumentaci, postupy prací a zajistí materiál. Na samotných opravách se pak postupně vystřídají mechanici, zámečníci, elektrikáři a vzduchotechnici. V závěrečné fázi se zapojí zkušební technici.
Tato montážní vozidla hrají zásadní roli při kontrole geometrické polohy trakčního vedení a jeho údržby. Slouží ale i k technologické přepravě zaměstnanců či materiálu. Původní výrobu vozů pro Československé státní dráhy zajišťovala Škoda Vagonka. V šumperském výrobním závodě jsou vozidla řady MVTV2 opravována a modernizována od roku 2007.